EKONOMI Matpriskollen avslöjar att matpriserna fortsätter stiga uppåt. Sedan januari 2022 har det skett en prisökning på 23 procent i snitt för matvaror i livsmedelsbutiker.

Under måndagen publicerade Matpriskollen färsk statistik från inflationen på matpriser. Sedan i januari 2022 har ordinariepriserna i landets livsmedelsbutiker ökat med totalt 23 procent på matrelaterade produkter.

— Det är den historiskt snabbaste ökningen jag sett och då har jag ändå jobbat i branschen sedan 1980-talet. Höga matpriser slår hårt mot barnfamiljer och de som har små marginaler i ekonomin, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.

Trots detta har ökningen bromsat det senaste året, och klarat Riksbankens mål med två procent prisökning per år.

— Tyvärr har den trenden nu brutits och ökningstakten i februari blev, likt januari, den snabbaste sedan dess, förklarar Ulf Mazur.

Bland de stora matkedjorna har Axfoods Hemköp och Willys höjt priserna mest sedan årsskiftet, med 1,4 procent. Ica har höjt med 0,9 procent och Coop med 0,4. Kedjorna kapar dock priset på sina egna livsmedelsmärken, vilka har gått ned i snitt med 0,1 procent under februari.

— Konsumenterna efterfrågar allt billigare alternativ i butikerna och detta är kanske ett svar från kedjorna på det, säger Ulf Mazur.

De matvaror som gått upp mest i pris under februari är chipsdip, som gått upp med 4,7 procent, följt av chocklad på 3,8 procent och olivolja på 3,1 procent. Ulf Mazur tror att priserna kommer fortsätta öka under de kommande månaderna.

— Fortsätter det så här så blickar vi mot ett väldigt dyrt år, säger han.