INRIKES Den internationella utredningen om vuxnas färdigheter har presenterats idag och Sverige är en av de fem länder som fått bäst resultat. Men den visar också att utlandsfödda har så stora brister i sina färdigheter att runt en miljon av dem inte klarar av att arbeta.

Den internationella utredningen om vuxnas färdigheter (PIAAC) är en undersökning som genomförs regelbundet i 31 OECD-länder. Senaste gången var 2012 och idag har Statistiska centralbyrån presenterat resultatet från 2023. PIAAC mäter läsning, räkning och problemlösningsförmåga och resultatet är uppdelat i flera nivåer. I undersökningen talar mon om ”otillräckliga färdigheter” och det definieras på följande sätt:

"De saknar de grundläggande färdigheterna som krävs för att förstå och använda information effektivt. För de här personerna är det mer krävande att förstå och hantera information eller hantera enklare beräkningar. Att ha bristande grundläggande färdigheter kan ha en genomgripande negativ påverkan på individens liv, inte bara i deras arbetsmarknadsdeltagande utan även i deras förmåga att fatta informerade beslut i vardagen och att navigera i ett alltmer komplext digitalt samhälle."

Resultatet ser generellt väldigt bra ut för Sverige och landet ligger bland de fem länder som fått högst poäng när det gäller vuxnas färdigheter. 63 procent av vuxna som är födda i Sverige, alltså även de med en eller två utlandsfödda föräldrar, har god eller mycket god läsförmåga. När det gäller räkning var det 67 procent av männen och 57 procent av kvinnorna som nådde samma höga resultat.

Men det finns även allvarliga problem och de hittar man bland de som är födda utomlands. En av tre av dessa bedöms ha otillräckliga färdigheter i svenska för att klara sig. När det gäller både läsning och räkning är det 12 procent av de mellan 16-65 år eller 780 000 personer som bedöms ha otillräckliga färdigheter. Motsvarande siffra gällande problemlösning för samma grupp är 14 procent, det vill säga 910 000 personer.

Utrikes födda är därmed överrepresenterade bland de som har bristande färdigheter och underrepresenterade bland de som har goda färdigheter eller mer, konstaterar rapporten.

Faktorer som påverkar färdigheterna är utbildningsbakgrund, socioekonomisk status samt brist på stöd och verktyg att utvecklas. Hur länge man varit i landet påverkar mycket och även om man kommit som arbetskraftsinvandrare eller som ”flykting”.

"Flyktingar inklusive flyktinganhöriga är överrepresenterade bland de med otillräckliga färdigheter. Inom läsning representerar de ungefär varannan bland dem med färdighetsbrister medan motsvarande siffra inom räkning är något lägre, 46 procent."