MÅNGKULTUR. Antonia Ax:son [Axelsson] Johnson, ordförande för familjeföretaget Axel Johnson, vill att 20 procent av cheferna på koncernens företag ska vara av utländsk härkomst.

johnson-axson-antonia

För att göra företag inom koncernen mer mångkulturella har Antonia Ax:son Johnson dragit igång projektet ”Axelerate”. I projektet kommer 50 personer i de olika bolagen arbeta med att öka mångfalden. Till år 2020 är målet att 20 procent av cheferna ska vara av utländsk bakgrund och att könsfördelningen ska vara 40-60 procent i ledningsgrupperna.

Inom bolaget Axfood, vilket till huvuddelen ägs av koncernen Axel Johnson, finner man redan i dag den föredragna etniska sammansättningen menar Johnson. ”Inom Axfood har över 20 procent av de anställda internationell bakgrund och enbart i det här huset talas över 30 olika språk”, säger hon utanför Åhléns City i Stockholm.

Inom Axel Johnson gruppen, som grundades 1873 och nu är fjärde generationens familjeföretag, ingår bland andra Willys, Svensk Bevakningstjänst, Kicks samt Åhléns där Johnson till exempel valt att plocka bort alla krigsleksaker.

Källa:
Hennes mål – att få in fler kvinnor och invandrare


  • Publicerad:
    2013-09-17 17:15