AI får indier att låta vita
INDIEN • Företaget Teleperformance använder AI för att deras teleoperatörers indiska accent inte ska höras. Det ska bygga empati, men det leder också till ökad försäljning.
Företaget Teleperformance från Frankrike har börjat använda AI på sina indiska teletjänstcentraler för att neutralisera accenter när de anställda pratar med västerlänningar. Programmet gör så att indierna pratar engelska med en distinkt amerikansk dialekt. Deras plan är att utveckla mjukvaran och sedan implementera det i deras filialer i andra länder, men företaget har fått kritik för att man försöker få de anställda att ”låta vita”.
— Teknologin gör det möjligt för oss att neutralisera accenter i realtid utan att lagra någon data, säger Markus Schmitt från Teleperformance.
Anledningen till att man väljer AI-programmet ska vara att det bygger empati och undviker missförstånd, men man har också sett att det leder till att ärendena klaras av snabbare och att de uppringda inte blir lika irriterade på indierna. En mer trolig anledning är att en mer personligt kontakt, i det här fallet hur personen pratar, ökar möjligheten att sälja sin vara eller tjänst dramatiskt.