MÅNGKULTUREN. Den icke läs-och skrivkunnige gymnasieläraren Faisal Ahmed stämde sin arbetsgivare när han fått sparken efter bara två dagars tjänst. Ahmed hade lotsats till tjänsten av en stor organisation för särbehandling.

Den privata katolska skolan St Thomas More i norra London.

En mindre skandal har blossat upp i Storbritannien på grund av att en arab vid namn Faisal Ahmed fick arbete på den privata katolska gymnasieskolan St Thomas More Catholic school som ligger i Wood Green, norra London.

Skandalen uppdagades när Ahmed stämde skolan för att ha avskedat honom. Men det visade sig att den nyanställde läraren hade mycket grava svårigheter att skriva och att förstå skriven text. Därför hade han bara två dagar efter påbörjad anställning kallats upp till skolans rektor och stängts av från vidare tjänst.

Att Ahmed alls kunde få anställning berodde på att han genom ett träningsprogram för framcoachade elitlärare, kallat Teach First, fått grönt ljus att undervisa särskilt duktiga och studiemotiverade gymnasieelever. Detta trots att Ahmed har ”extrema svårigheter att skriva” och problem med att läsa och att förstå ”skrivna prov”.

Enligt uppgifter har Faisal Ahmed dyspraxi, vilket inte är en sjukdom utan en funktionsvariation som inte är relaterad till intelligens utan gör det svårt att koordinera muskelrörelser. Yttringar är exempelvis svårigheter att tala, både gällande artikulation och röststyrka, svårigheter att klä på sig och att skriva – framför allt för hand.

Dyspraktiker kan också ha lätt för att snubbla och ramla eller springa in i dörrposter.

Ahmed har förklarat sina skrivsvårigheter med just dyspraxi, vilket enligt honom gör att han skriver oläsligt och att han får ont efter att ha försökt skriva i ”ett par minuter”, säger skolans rektor Mark Rowland.

Dyspraxin förklarar dock inte direkt hans oförmåga att läsa eller förstå skrivna texter även om ögonens muskulatur också kan påverkas av funktionsnedsättningen.

Ahmed kan läsa bokstäver och sätta ihop dem, men han kan inte använda skrivet språk för att läsa eller skriva på ett sätt som är lämpligt i avancerad skolundervisning, och inte förmedla det till eleverna. I praktiken är Ahmed därmed analfabet.

Särbehandling viktigare än duglighet
Teach First erkänner att de inte hade talat om för arbetsgivaren att Fasil Ahmed har dessa problem.

Att han alls fick klartecken att söka arbetet är ytterligare en sida av ”skandalen”: Verksamheten vid Teach First – som finansieras med miljontals pund – går ut på att rekrytera toppstudenter som sedan lanseras som högkompetenta lärarkandidater åt skolor där kandidaterna får den nödvändiga arbetserfarenhet för att erhålla lärarlegitimation.

Den sociopolitiska grundvalen för Teach First är att rekrytera och ”inspirera” ungdomar från ”missgynnade bakgrunder” – i praktiken ofta rasfrämlingar från ”utanförskapsområden” för att de ska kunna uppnå sin ”fulla potential”.

Trots situationen med Fasil Ahmed hävdar Teach First att de alltid levererar lärare av högsta kvalité.

— Vi har högsta standard på varje kandidat som går med i vårt lärarutbildningsprogram. Varje lärarkandidat som får en plats hos oss måste ha en fullgjord examen, expertkunskaper i ämnet de undervisar och fullgoda utgångsbetyg i matematik och engelska […] Vi har alltid välkomnat sökande med funktionsnedsättningar [och andra behov] … och ger eventuellt nödvändigt stöd för att säkerställa att deras arbete som lärare är av högsta kvalitet, säger en talesman för Teach First till brittiska Daily Mail.

Om Faisal Ahmed nu istället arbetar på en annan, mindre elitbetonad skola, rapporteras inte av Daily Mail.

Källa:
Teacher at Catholic London secondary school is suspended after it’s discovered he ’CAN’T READ or write’


  • Publicerad:
    2019-04-11 10:50