ITALIEN. Guido Barilla, en av ägarna till pastamärket Barilla berättade nyligen att företaget inte kommer att använda homosexuella i sina reklamer. Uttalandet mötte kritik och nu backar Barilla.

Barilla 1

Det var i en intervju med den italienska radiokanalen Radio 24 som Guido Barilla berättade sin syn på familjen. De som inte kan acceptera det kan gott och väl köpa ett annat märke, sade Barilla. ”För oss är begreppet den klassiska familjen fortfarande ett av de grundläggande värdena i bolaget”, berättade Barilla.

Barilla förklarade att homosexuella får leva precis som de vill så länge de inte stör andra. ”Jag skulle inte göra det, men inte av en brist på respekt för homosexuella som har rätt att göra vad de vill utan att störa andra”, svarade Barilla på frågan ifall företaget kan tänka sig ha med en homosexuell familj i en reklam.

Efter att ha tagit emot hård kritik för sina uttalanden väljer nu Barilla att göra en pudel och säger: ”Till alla er som blev illa berörda, ber jag om ursäkt för hur resonemanget jag försökte göra i intervjun uppfattades. Jag förstår att kommentarerna var kränkande och de representerar inte min genuina åsikt.”

Även Barilla Sverige vill be om ursäkt och säger bland annat: ”Vi tar den kritik vi fått på allra största allvar och vi inser – inte minst ur ett svenskt perspektiv – att uttalandet kan framstå som djupt provocerande och kränkande. Återigen ber vi om ursäkt för det. Uttalandet återspeglar inte på något sätt de företagsvärderingar och policies som Barilla Sverige står bakom. Och i den mån det över huvud taget är möjligt så ångrar även vi det.”

Källor:
Guido Barilla: ”Mai spot con una famiglia gay, sono per famiglia tradizionale”
Barilla Sverige


  • Publicerad:
    2013-09-27 23:00