DANMARK. Födelsetalen i Danmark ökar sakta efter att en serie av så kallade ”sex-kampanjer” har riktats mot allmänheten i nationell TV under slogans så som ”gör det för mamma”.

Födelsetalen har äntligen börjar vända mot det bättre i Danmark. Det började med en reklam på dansk TV av ett reseföretag som uppmanade danskarna att resa iväg utomlands och skaffa barn. Efter detta så började andra att ta efter och nu har det gett resultat. Under sommaren år 2016 kommer födelsetalet i Danmark att öka med ungefär 1 200 barn jämfört med förra året.

Köpenhamns stad producerade sin egen kampanj som uppmanade danskarna att fundera över sin egen fertilitet med slogans riktade mot både män och kvinnor. Men det var reseföretaget Spies Rejser som började med kampanjerna. Den första reklamfilmen, med namnet ”Gör det för Danmark!” började med texten:

Det danska välfärdssystemet är under hårt tryck. Det föds fortfarande inte tillräckligt många barn, trots små framsteg. Och detta berör oss alla. Men de som drabbas mest är de mödrar som aldrig kommer att få några barnbarn.

Köpenhamns vice borgmästare för hälsa, Ninna Thomsen, säger att hon inte vill ta åt sig äran för det ökade barnafödandet och att kampanjerna inte var samordnade. Hon säger även att hon blev överraskad av att så många kampanjer dök upp under så kort tid.

— Det kom lite som en överraskning för mig att det dök upp så många kampanjer på så kort tid. Det resulterade definitivt i att människor fick massvis av råd gällande fertilitet, säger hon.

Källa:
Denmark’s bizarre series of sex campaigns lead to baby boom


  • Publicerad:
    2016-06-03 22:25