JUDISK MAKT. Mediejättarna Bonnier och Schibsted startar nu ett gemensamt distributionsbolag som ska konkurrera med bland annat Postnord. ”Sweship” är namnet på företaget som ska leverera e-handelsvaror till svenska hushåll.

De båda judiska mediekonglomeraten Bonnier och Schibsted ska gå ihop och starta en egen distributionskanal för e-handelsvaror som planeras att konkurrera med bland andra Postnord.

Redan tidigare har de båda mediejättarna via sitt distributionsnätverk delat ut morgontidningar till hushåll och nätverket har i allt högre grad under senare tid börjat användas för att skicka varor inom den växande e-handeln.

Inte minst den nedstängningspolicy som tillämpas genom politikernas influensa-strategi har medfört att många som inte vågat besöka fysiska handelsplatser i stället använt sig av nätplattformar för sina inköp. Det är alltså en lukrativ bransch som Bonniers och Schibsted ger sig in i och så småningom på sedvanligt manér kan komma att dominera.

Det samägda bolaget, Sweship, ska inledningsvis erbjuda distributionstjänster till hushåll på den svenska marknaden.

— Vi upplever att det finns stora behov av mer effektiva, stabila och hållbara distributionslösningar på marknaden och det är detta vi hoppas tillgodose med vårt gemensamma bolag, säger Bonnier News vd Anders Eriksson till TT.

— Vi har de senaste åren utvecklat flera nya distributionstjänster som varit framgångsrika. Nu ser vi att efterfrågan på dessa tjänster ökar starkt i Sverige, både från svenska och internationella kunder. Med en gemensam satsning tillsammans med Bonnier News kommer vi kunna möta denna, säger Raoul Grünthal, Schibsteds Sverigechef.

Det är i skrivande stund oklart om distributionsföretaget i likhet med bankerna kommer att ta sig friheten att bedriva åsiktsregistrering och neka människor med ”fel värdegrund” att anlita deras tjänster.


  • Publicerad:
    2021-03-11 11:05