MÅNGKULTUREN. Den brittiska butikskedjan Boots stöldmärker produkter som riktar sig till en svart och brun kundkrets. Boots anklagas nu för rasism.

Boots stöldmärker på ett ”rasistiskt” sätt. Bilder tagna från Facebook/ Natasha Janine Wrights antirasistiska video.

Sminkösen Natasha Janine Wright anklagar den brittiska butikskedjan Boots för att vara rasistisk.

Rasismen består i att Boots stöldmärker varor som riktar sig till en färgad kundkrets, även billiga hårprodukter, men inte varor som riktar sig till vita kunder, även om dessa varor ibland är betydligt dyrare.

Wright spelade in en video med sig själv när hon gick bland hyllorna för att avslöja rasismen.

— Boots, vad försöker ni säga? Om ni tror att vi kommer till er affär för att stjäla, låt bli att ha produkterna. Håll er till det ni kan bäst, men förolämpa oss inte, Boots. Att få oss att känna oss som en andra klassens medborgare är rena parodin, säger hon i sin video.

En företrädare för konsumentorganisationen Resolver, Martyn James, säger att det faktiskt ”är 2019, och i dessa moderna tider borde en regel gälla för alla, inte bara för några”.

Men Boots svarar att ”för att förhindra stölder sätter våra kolleger stöldskydd på de produkter de anser blir stulna. De gör detta oavsett vilken sorts produkt det är, varans pris, eller i vilken butiksgång de finns”, skriver Mail Online.

Tidningen tar dock inte upp frågan vad det beror på att produkter som riktar sig till en färgad köpgrupp stjäls mer än produkter som har vita som målgrupp, oavsett varornas pris.

Källor:
Facebook/Natasha Janine Wright
Makeup artist brands Boots ‘racist’ after she finds security tags on cheap ‘black hair care’ products but NOT on more expensive ones for white people


  • Publicerad:
    2019-09-18 21:45