INRIKES. Netto är det senaste i raden av företag som väljer att stödja regeringens projekt ”100-klubben” där man ska skapa sysselsättning åt nykomna invandrare.

Regeringens kampanj ”100-klubben” går ut på att företag i Sverige ger 100 arbetstillfällen åt nykomna invandrare under tre år. Tidigare har Axfood, Hemköp och Ica förklarat att de ställer upp på kvoteringen.

Nu sällar sig även butikskedjan Netto till de frälsta och lovar att ställa upp med lediga arbetsplatser. Nyligen tecknade man en avsiktsförklaring med Arbetsförmedlingen där man berättar att man är beredd att ta emot invandrarna.

— Netto vill gärna hjälpa människor in på arbetsmarknaden och ta vårt ansvar i samhället. Vi ser det som en självklarhet att delta för att hjälpa de nyanlända flyktingarna att integreras i samhället. Vi ser möjligheter i mångfald och vill ta tillvara på kunskaper och erfarenheter hos personer som är nya i Sverige. Våra butiker har stor geografisk spridning och vi har därför möjlighet att ta emot praktikanter över stora delar av landet, säger vd:n Bent Holm på Netto i ett pressmeddelande.

Arbetsförmedlingen är positiva till att fler företag ställer upp med arbetsplatser åt invandrarna. I gengäld kommer företagen att få ny kompetens på arbetsplatserna menar man.

— Lokalt har vi sedan tidigare bra samarbeten med företaget, men nu tar de ett större grepp vilket känns väldigt glädjande och vi ser positivt på att kunna bidra till att introducera ny kompetens i Nettos butiker, säger Kenneth Vikström som är verksamhetssamordnare på Arbetsförmedlingen.

Källa:
Netto går med i 100-klubben


  • Publicerad:
    2015-12-08 17:15