ANTIVITHET. Coca Cola vill att deras vita anställda ska genomgå kurser i ”kritisk rasteori” där de uppmanas att ”vara mindre vita”. Det var en visselblåsare på företaget som avslöjade läskjättens antivithet.

Genrebild. Foto: Pixabay (Public Domain).

Globalistföretaget Coca Cola har skapat rabalder efter att det blivit känt att de kräver att deras vita anställda ska genomgå en kurs i så kallad ”kritisk rasteori” och även uppmanar dem att ”inte vara så vita”, skriver RT.

Organisationspsykologen Karlyn Borysenko, som arbetar för att få ett slut på indoktrineringen i ”kritisk rasteori” som hon menar bara leder till splittring, avslöjade på fredagen att hon fått skärmbilder av utbildningsmaterialet från en visselblåsare som arbetar på Coca Cola. Den anställde hade fått ett meddelande om kursen i ett e-postmeddelande från företagsledningen, som ville att denne skulle genomgå kursen.

Utbildningen, som kallas ”Confronting Racism, with Robin DiAngelo”, sker online med videokurser på plattformen LinkedIn Learning.

Robin DiAngelo är en amerikansk författare och mötesledare som arbetar inom de nya PK-fälten ”kritisk diskursanalys” och ”vithetsstudier”. Hon erbjuder företagsseminarier om ”vithet, vit skörhet” och ”raslig rättvisa” som kan kosta upp emot 40 000 dollar för en halv dag.

På Twitter visade Borysenko upp skärmbilder av texter från utbildningsmaterialet som hon fått från visselblåsaren. Texternas budskap var allt annat än ”inkluderande”. Det stod bland annat att vita är förtryckande och arroganta, och att de känner sig överlägsna för att de är vita. Det påstods också att ”forskning” visar att vita redan i 3-årsåldern ”vet att det är bättre att vara vit”. Det hela avrundades med ett rakt och simpelt budskap: ”Försök att vara mindre vit”.

Texter från kursen:

Confronting Racism

Understanding What it Means to Be White,
Challenging What it Means to Be Racist

To be less white is to:

– be less oppressive

– be less arrogant
– be less certain
– be less defensive
– be less ignorant
– be more humble
– listen
– believe
– break with apathy
– break with white solidarity

In the U.S. and other Westerns nations,
white people are socialized
to feel that they are inherently superior
because they are white.

Research shows that by age 3 to 4,
children understand
that it is better to be white.

Try to be less white

Senare på fredagen kom ett svar från en talesman på Coca Cola som hävdade att skärmbilderna kom från ett utbildningsmaterial som ligger allmänt tillgängligt på LinkedIns plattform och att fokus för Coca Colas utbildningsprogram inte låg på detta. Talesmannen tillade dock att ”kursen är en del i en inlärningsplan för att bygga en inkluderande arbetsplats”.

— Ditt jobb på Coca-Cola borde inte bero på om du köper idéen att vara mindre vit. Det borde bero på om du kan gå in och göra ditt jobb, kommenterade Borysenko Coca Colas övertramp.

På sociala medier har många blivit upprörda över Coca Colas rasism.

En vit kvinnlig småföretagare som låtit Coca Cola ställa en läskautomat i hennes lokal skrev att hon genast på måndag morgon skulle kontakta läskjätten för att kräva att de skulle ta bort sitt skräp från hennes lokal:

Om ett företag hade skickat runt ett träningskit som skulle lära svarta människor hur de skulle ’vara mindre svarta’, så hade världen imploderat och stämningsansökningar hade blivit följden. Jag hoppas verkligen att dessa anställda stämmer Coca Cola för uppenbar rasism och diskriminering”, twittrade Candace Owens, en välkänd afroamerikansk politisk kommentator som tidigare kritiserat Black Lives Matter-rörelsen.


  • Publicerad:
    2021-02-20 20:25