TV-SERIE Hedebyborna utspelar sig strax innan andra världskriget till slutet av andra världskriget. Serien försöker berätta hur de samhällsförändringar som skedde under den här tiden påverkade samhället och individerna.

I en omröstning arrangerad av filmprogrammet Kino i Sveriges Radio P1 2010 utsågs Hedebyborna till den bästa svenska TV-serien någonsin.

Är det Sveriges bästa TV-serie enligt mig? Nej, jag fann Raskens mycket bättre. Men det betyder inte alls att TV-serien inte är värd att se, om man nu vill titta på film eller TV-serier. TV-serien försöker återspegla förändringarna i det svenska samhället innan och under andra världskriget. Trots att tidseran är andra världskriget så pratas det inte något som helst om judar, vilket är trevligt. Den enda negern i TV-serien är en amerikansk flygare som internerats, han har en minimal roll. Varje avsnitt är 55 minuter och serien har totalt 18 avsnitt uppdelade på tre säsonger där både skådespelare (främst barnen) och rollkaraktärer förändras eftersom TV-serien pågick i över fyra år (1978-1982).

Handlingen

TV-serien utspelar sig i den fiktiva byn Hedeby som skall ligga i Sörmland. Seriens rollkaraktärer är speglade efter vad man kan finna i en liten by. Där finns den ockrande sillstryparen (specerihandlaren), bonden, baronen, alkoholisterna, mamman, barnen och ungdomarna, de ofta socialdemokratiska arbetarna, drängarna och de gamla som nu är pensionärer.

Bönderna och adeln har precis förlorat sitt inflytande till arbetarna som nu tagit över styret i kommunen. I och med att TV-serien återspeglar förändringarna så finns det också en viss politik i den, men den balanserar upp det väldigt bra. En viss slagsida till arbetarnas fördel finns. Anledningen till det är att ingen i adeln framställs på något positivt sätt likt flera av arbetarna gör.

Teater och pilsnerfilm

Serien har i vissa delar ett teatertempo där monologer från rollkaraktärerna pratas in i kameran, där scenerna är uppbyggda likt en teaterscen. Det är alltså en blandning av teater och tv, vilket jag personligen tycker kan bli lite långtråkigt. Därför tror jag inte ungdomen skulle orka titta på den här tv-serien. Det blir också ibland lite väl glyttigt när man blandar allvarligheten med scener som skulle kunna komma från en pilsnerfilm. Även om 1930-talet där serien utspelar sig också är tidseran då pilsnerfilmen uppstod.

Förändringarna

Tittar du på TV-serien noga så går det att se i rollkaraktärerna att de är en återspegling av livsöden som en större grupp av människor råkar ut för. Det gör att man inte riktigt tappar intresset någon gång för det är som att titta på en bit historia. Ungefär som när jag rekommenderade den ryska TV-serien Problem i butiken som handlar om samhället i Sovjet där dissidenter förföljdes och samhällsstrukturen som korrumperade människor.

Under seriens gång ser vi hur individerna försöker bygga sina liv kring förändringarna. Pensionärerna Abraham och Karolina Styf representerar människorna som fortfarande höll på gamla kristliga ideal medan socialdemokraterna Skomakar-Ludde och Nikodemus Johansson sätter upp sig mot kyrkan. Det finns även rollkaraktärer som har benen i bägge läger.

Baronen Carl-Gustaf Urses familj har tidigare ägt mycket av området kring Hedeby men de gör inte det längre, han får svårt att finna sig i att Socialdemokraterna nu har tagit över, det får även bönderna. Gamla traditioner som årensningen där byns män utser tre personer som skall sköta rensningen (hedersuppdrag) av den lokala ån, byts nu ut mot att kommunen skall sköta det.

Märta Svensson som har en frånvarande försupen far och flera syskon vill inte hamna i samma situation som sin ömma moder som sköter hemmet. Hon längtar bort från byn till stan, till ett bättre liv. Hon får ett materiellt bättre liv än sin mor, men blir hon lyckligare för det? Hennes mor Signe Svensson, som har över fem barn, sista vid 40 års ålder, påpekar till Märta att kvinnorna i staden får det allt bättre, men de skaffar färre barn. Varför vill inte Märta som redan är 25 sätta ett barn till livet? Märta vill att barnet skall få en stabil uppväxt, något som nekades henne själv. Hennes make Erik, finner ingen ro i stadslivet, han längtar tillbaka till Hedeby där livet var mycket enklare medan Märta vill att han skall bli ingenjör. Han skall ta tillvara på de möjligheter som de tidigare generationerna har förvägrats. Denna konflikt gör att varken Märta eller Erik får någon ro.

Paradoxalt var Signe mer lycklig än Märta för även om Sixten, fadern till hennes barn, var en försupen slösaktig typ, så älskade Signe honom och hon älskade att ta hand om barnen. Vissa gynnas av förändringarna medan andra går under av dem, precis som alla större förändringar i samhället. Då dessa förändringar är det primära i serien gör det att vissa av rollkaraktärerna får väldigt stora personlighetsförändringar i de olika säsongerna för att driva fram det man vill ha sagt. Direktörsdottern Nora Zetterlind framställs som galen i två säsonger bara för att komma fram som förståndig i den tredje för att visa upp problematiken med att hon vill gifta sig med en socialdemokrat som har en Marx-tavla upphängd på väggen.

Nikodemus Johansson är folkskygg och trampas konstant på, hans fru drar sillstryparen över men när han får sitt första riktiga jobb så ändras han totalt och blir till slut byns starke man. Sådana här tvära förändringar sker sällan i verkligheten, men som jag skrev innan så görs dessa för att driva fram den större poängen. I det sista fallet, att ett jobb stärker en människa och ger denne möjligheten att förverkliga sig.

Den äldre generationen skvallrar också mer i byn medan den unga framställs som att de har en attityd att folk inte skall lägga näsan i blöt. Men oavsett vad de yngre tycker så är ändå skvallret förhärskande. Vilket gör att Märta vill till stan när byn börjar skvallra om henne.

I och med de allierades seger så ser man också i slutet av serien att ungdomen tar till sig den amerikanska kulturen som skapas av judiska Hollywood. Detta ogillas av den äldre generationen som nu ser att den svenska kulturen kommer att få stå åt sidan. Men eftersom de är den äldre och döende generationen så är de maktlösa över situationen.

TV-serien kan man hitta på SVT:s öppna arkiv.