NORTHVOLT Trots löften om en helt svensk batteriproduktion har Northvolt ännu inte lyckats tillverka ett enda batteri utan kinesiska komponenter. Den avgörande beståndsdelen, katoden, importeras fortfarande från Kina.

Northvolt, den svenska batteritillverkaren som lockat miljardinvesteringar med löften om en hållbar och självförsörjande produktion, har ännu inte lyckats framställa ett enda batteri med en helt svensk leveranskedja. Istället innehåller batterierna som används i Scanias el-lastbilar katodmaterial som fortfarande importeras från Kina.

Företaget har säkrat stora beställningar från biltillverkare som BMW och erhållit finansiering från Europeiska investeringsbanken och pensionsförvaltare. Intervjuer med anställda visar att försöken att producera eget katodmaterial resulterat i stora mängder obrukbart material. Avfallet har till och med blivit ett logistiskt problem i fabriken.

— Det står säck på säck överallt över hela fabriken, berättar en processoperatör, kallad ”Adrian” för SVT.

Northvolts miljöchef Emma Nehrenheim erkänner att företagets nuvarande situation avviker från den ursprungliga strategin.

— Det är ingenting vi önskar, och långsiktigt kommer vi – och jag naturligtvis personligen – jobba för att hitta tillbaka till den strategi vi en gång valde, skriver hon i ett mejl till Uppdrag granskning.

Att producera ett batteri från grunden i Europa var en del av Northvolts affärsidé och beskrevs av bolaget som ”själva fundamentet” i strategin. Företaget har dessutom dragits med massiva ekonomiska svårigheter och balanserat på gränsen till konkurs så gott som från start.