INRIKES. Tidningen Expressen varnar för att den växande analfabetismen är ett stort problem för landet.

Efter att någon på Expressen sett UR:s tv-dokumentär Skrivglappet skriver tidningen varnande i en osignerad ledartext om att den växande analfabetismen är ett stort problem för landet.

Både grundskola och gymnasium släpper igenom elever utan att ha lärt dem läsa och skriva. Det ger problem för alla när de – som Expressen förväntar sig – ska börja arbeta.

Tidningen skriver att den pågående coronakrisen har satt fingret på alla de språkproblem som uppmärksammats inom äldreomsorgen. Personal har haft svårt att ta till sig livsviktig information om smitta och hygien.

Att det finns ”språkproblem” beror på att Sverige numera är en mångkultur.

Men dessa språkproblem finns enligt Expressen och UR:s dokumentär redan i skolan bland de ännu ej arbetsföra. Tidningen undrar vad som händer med ett ”modernt informationssamhälle” om ”inte barnen lär sig språket ordentligt redan i skolan”, med vilket avses svenska språket.

Tv-dokumentären skildrar de problem som uppstår när unga med usla språkkunskaper ska ut på arbetsmarknaden efter gymnasiet. För arbetsgivare – både offentliga och privata – kan det innebära merarbete, säkerhetsrisker och ekonomiska bakslag, skriver Expressen.

Blir själva ”chockade” av att upptäcka att de inte duger
På högskola och universitet uppger sju av tio lärare att många studenters skrivförmåga inte duger för studier vid universiteten. Studenterna själva uppges bli ”chockade” när de får underkänt.

Expressen anser att dessa elever har blivit grundlurade av samhället när deras lärare under skoltiden släppt igenom outbildade elever.

Analfabetismen bland rasfrämlingarna gör bland annat att felaktiga läkemedel skrivits ut till sjuka.

När en beskrivning om något varit omöjlig att förstå har det ibland fått juridiska konsekvenser.

Därför menar Expressen att en ödesfråga för Sverige är att bryta ”obildningens dödsspiral”.

Svenska skolbarn måste träna på sitt skrivande – med penna och papper. Det är så man erövrar bokstäverna och språket. De måste lära sig grammatik, drillas i genuin läsförståelse och bygga ett ordförråd. Omfattande läsning av böcker – inte korta texter på nätet – är central.

Lärarrollen måste förändras. Pedagoger som tycker att grammatik och rödpenna är fascism bör byta jobb. De lärare som inte själva behärskar svenska på riktigt måste vidareutbildas.

Men allt oftare förekommer kommentarer på sociala medier, alternativmedier och från politiska organisationer och partier, framför allt inom den nationalsocialistiska Nordiska motståndsrörelsen, att mångkultur aldrig har och aldrig kommer att fungera.

Istället för att lappa ihop ett kollapsande samhälle genom att med kostsamma medel dämpa symptomen som har en sjukdomsorsak, är det enligt allt fler högljudda röster bättre att åtgärda själva sjukdomen, mångkulturen, genom repatriering.

UR:s dokumentär Skrivglappet kan ses på UR Play.

Hör även Nordiska motståndsrörelsens ledare Simon Lindberg tala om hur en repatriering ska gå till:

Listen to ”Ledarperspektiv #8: Hur ska repatrieringen gå till? 9000 afghaner och Almedalen” on Spreaker.


  • Publicerad:
    2020-08-28 13:00