PÅTVINGAD REKLAM. Reklam som sänds direkt in i huvudet, det är den nya tekniken som tyska tågresenärer kommer att utsättas för inom kort.

Det är det tyska Sky Deutschland som inom kort planerar att sända reklam direkt in i sovande tågresenärers skallar. Genom en metod som kallas konduktionsteknik, där vibrationer i skallbenet blir till ljud i innerörat, ska resenärer uppmanas att ladda ner applikationen ”Sky Go” till sin smartphone.

En förutsättning för att reklamen ska nå resenären är att personen lutar sitt huvud mot ett av tågets fönster. Den intet ont anande resenären mottar då vibrationer från glasrutan som skapats av en apparat i fönstrets ena hörn. I en reklamfilm för produkten konstateras att: ”Trötta pendlare lutar ofta sitt huvud mot fönsterrutan. Plötsligt hörs en röst inne i deras huvud som talar till dem. Ingen annan kan höra meddelandet.” Tekniken används redan nu i hörapparater och hörlurar, men då väljer du själv vad du vill lyssna på.

En talesperson för företaget BBDO Germany, som tillverkar apparaten, säger att tekniken just nu är begränsad till Tyskland. Men tekniken kan mycket väl spridas till övriga världen menar han. Han menar vidare att tekniken inte bara är begränsad till reklam, utan det finns fler möjligheter: ”En del personer tycker inte om reklam rent generellt. Men det är verkligen en ny teknik. Den kan inte bara användas till reklam, men också till musik, reseinformation, väderleksrapporter, och så vidare.”

Tekniken tas dock inte emot med öppna armar av tågresenärer. Krossade fönster, bortslitna apparater och hopvikta tröjor att luta huvudet mot är några av motmedlen som föreslås i kommentarerna till reklamfilmen.

Källa:
Tågresenärer ska få reklam direkt in i huvudet


  • Publicerad:
    2013-07-09 15:25