SVERIGE. Försäkringsbolaget Folksam har delat känslig information från 1 miljon svenskar till globala internetföretag.

Folksams kontor. Foto: Holger Ellgaard, (CC BY SA 4.0).

Ett av Sveriges största försäkringsbolag, Folksam, har avslöjat att de av ”misstag” läckt känslig information från en miljon av deras kunder.

Folksam har bekräftat att informationen har överlämnats till deras digitala partners – Facebook, Google, Microsoft och Adobe.

Läckan från Folksam, som även inkluderar kundernas personnummer och olika försäkringsalternativ, har pågått så lång tillbaka som 2005. Folksam, som har en marknad som täcker nästan halva Sverige upptäckte läckan under en intern revision i oktober.

Jens Wikström, marknadschef på Folksam och som tidigare arbetade på Nordea, kommenterar det inträffade:

– Vi har förstått att detta kan orsaka oro hos våra kunder och vi tar detta allvarligt. Vi har omedelbart stoppat delningen av personlig information och begärt den raderad.

De vet inte vilka kunder som berörts men bekräftar att både IP adresser från besökare på deras hemsidor och inloggade kunder har funnits bland de drabbade. Wikström menar dock att tredje part inte använt informationen på något felaktigt sätt.

– Detta skulle aldrig ha hänt och vi arbetar på att det inte ska hända igen.

Folksam har anmält incidenten till Datainspektionen enligt GDPR.

Incidenten kommer bara en vecka efter att en Riksdagen och storbankerna drabbades av en säkerhetsläcka, som Nordfront skrev om 27 oktober.


  • Publicerad:
    2020-11-04 16:45