Försäljningen av sexdockor ökar i Europa och Norden
DEGENERERING • Sexdockors popularitet är på uppgång i Norden och Europa. Där vissa ser dockorna som en ersättning för riktiga mänskliga relationer, menar kritiker att de bidrar till att objektifiera kvinnor.
Jesper Karlsson har blivit Sveriges främsta återförsäljare av sexdockor. Sedan starten 2020 har han sålt runt 7 000 dockor, främst inom Norden. Under 2025 räknar han med att tredubbla försäljningen jämfört med föregående år. Enligt Karlsson är det främst medelålders män som köper dockorna, men kunderna finns i alla åldrar från 20 år och uppåt.
— Jag började med ett fåtal dockor men märkte snabbt att efterfrågan var stor, säger han till SVT.
Sexdockor, som även kallas fantasidockor, har blivit allt mer populära, vilket Karlsson delvis tillskriver att de blivit mer realistiska och att utbudet av sexleksaker för män är begränsat.
Olika orsaker bakom
Orsakerna bakom att människor köper en sexdocka varierar. För vissa handlar det om sällskap, för andra om möjligheten att experimentera. Det finns också de som köper en docka på grund av fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar.
– Vissa kan tycka att mänsklig kontakt är väldigt jobbig och kan då öva genom att ha en docka bredvid sig. Andra har en hög sexualdrift som de inte kan få utlopp för, förklarar Karlsson.
Fenomenet möter också kritik från feminist- och kvinnoorganisationer. Susannah Sjöberg, generalsekreterare för Sveriges kvinnoorganisationer, menar att dockorna befäster en syn på kvinnor som ”objekt”.
— Att män kan välja kroppstyp, bröststorlek och rumpform är bara ett av flera exempel på hur kvinnors kroppar reduceras till varor, säger hon.
Jesper Karlsson håller inte med om kritiken och beskriver communityn kring dockorna som ”städad och ödmjuk”.
— Jag tycker det är tråkigt att man tror att det tar fram dåliga sidor hos män. Jag ser tvärtom – hur väl dockorna tas om hand, avslutar han.