KULTURMARXISM. Studier visar att översexualiserad reklam inte är gynnsam för svenskars köplust.

Forskning visar att trots vår tids överanvändning utav sex i medier som försäljningsknep så ökar det inte vår konsumtionsvilja.

John Wirtz, reklamprofessor vid Illinois universitet i USA, har analyserat 78 studier om sexuellt innehåll i reklam som publicerats de senaste 30 åren. Resultaten visar att även om vi är mer benägna att minnas sexualiserad reklam så försämras samtidigt vår inställning till varumärket.

Än så länge är svenska annonsörer något mer modesta i sitt utförande jämfört med internationella varumärken som inte följer samma riktlinjer i sina reklamkampanjer.

— De är medvetna om att det är helt andra saker som driver människor till köp, kommenterar socialantropologen Raoul Galli som fortsätter:

— Jag tror aldrig att vi kommer se reklam som är klinisk [sic!] ren från kärlek och makt och där ingår sexualitet. Det är grundläggande mänskliga fenomen.

Källa:
Forskare: Det är en myt att sex säljer


  • Publicerad:
    2017-07-18 15:30