HÄLSA. Coca-Cola satsar nu på en omfattande ”hälsokampanj” där man försöker övertala amerikanare att man kan leva ett hälsosamt liv utan att behöva oroa sig över vad man äter och dricker. Fokus bör ligga på att motionera mer hävdar forskarna som driver tesen.

Världens största läskföretag Coca-Cola satsar nu på en omfattande ”hälsokampanj” där man försöker övertala amerikanare att man kan leva ett hälsosamt liv utan att behöva oroa sig över vad man äter och dricker. Forskarna bakom kampanjen bedriver tesen att man kan äta och dricka vad man vill så länge man bara motionerar.

Kampanjen drivs av den ideella organisationen Global Energy Balance Network och sponsras nu av läskjätten Coca-Cola finansiellt och med logistik. Men kampanjen har mötts med skarp kritik från flera hälsoexperter som säger att dess budskap är vilseledande och används av Coca-Cola i syfte att avfärda kritik mot företaget som anses bidra till den ökande fetman samt diabetesen runt om i världen.

Experterna menar att motion inte överväger dåliga matvanor då det finns bevis för att vad man stoppar i sig väger tyngre i slutändan.

Folkhälsojuristen Michele Simon säger att företaget backar och att det är därför som man satsar på kampanjen.

— Det här är en reaktion på hur företaget förlorar mark. De är desperata i sitt försök att sluta blöda, säger hon.

Förra året ska Coca-Cola ha sponsrat organisationen, när den grundades, med 1,5 miljon dollar.

Källa:
Coca-Colas ”desperata” hälsokampanj sågas


  • Publicerad:
    2015-08-10 23:00