För knappt två veckor sedan öppnade butiksägaren Rajesh Shah en ny klädaffär i staden Ahmedabad i Indien. Att en ny klädaffär öppnar i Indien hör knappast till ovanligheterna och det skulle förmodligen inte ens uppmärksammas på en notisplats i närmsta lokaltidning.

Denna butiksetablering har dock blivit en världsnyhet, med anledning av butikens ovanliga namn. Rajesh Shah har nämligen valt att döpa sin butik till ”Hitler”. Som pricken över i:et pryds butikens logotyp av ett hakkors.

Namnvalet har mött starkt motstånd bland judar i Indien, vilka menar att butiken döpts efter den nationalsocialistiske ledaren Adolf Hitler. Shah själv menar dock att butiken inte alls döpts efter Adolf Hitler, utan efter hans frus morfar, som kallades Hitler. Adolf Hitler ska han inte ha känt till innan han googlat namnet och hakkorset som pryder företagslogotypen ska han ha tagit från hinduismen.

En talesman för ”Indiens Israelvänner” uttalade sig nyligen till tidningen Times of India angående Hitler-etableringen. I intervun sade han bland annat ”Hur kan någon hylla Hitler i Mahamata Ghandis och icke-våldets hemstad? Ungdomarna måste lära sig om de avskyvärdheter som Hitler gjort sig skyldig till och om alla de miljoner som gasades i gaskammare”.

Adolf Hitler är väldigt populär i Indien och Min kamp är fortfarande en bästsäljare. Varje år säljs ungefär 10.000 exemplar av boken. Enligt somliga ska därför den nyöppnade klädaffären åka snålskjuts på Adolf Hitlers popularitet.

Vad som händer med Hitlerbutiken i framtiden återstår att se.


  • Publicerad:
    2012-08-30 10:19