Influencers lockar unga, vita kvinnor till islam
ISLAM • Nanna Olasdotter Hallberg har skrivit ett personligt reportage i Expressen om hur allt fler unga, vita kvinnor konverterar till islam efter att påverkats av sociala media. Men anledningarna till det varierar.
P3-profilen och skribenten Nanna Olasdotter Hallberg skriver i Expressen om hur islam tilltalar henne och att det blir allt vanligare att unga västerländska kvinnor konverterar. Hon upplever att religionen handlar om ”rättvisa och jämlikhet” och att det religiösa livets rutiner vore bra för hennes ”kaotiska liv”.
— Jag tror att de kvinnor som konverterar delar en känsla av att vilja ta avstånd från västerländska ideal och hur en kvinna ska se ut och vill ha ett mer modest utseende. Islam kan erbjuda det, säger Yafa Shanneik, gästforskare i islamologi vid Lunds universitet till SVT.
Den amerikanska influencern Abbey Hafez är gift med en muslim, men det var först efter hon såg hur palestinierna for illa av Israels bombningar som hon började läsa koranen och sedan konverterade. Många andra har också beskrivit att sympati med palestinierna varit en viktig del av deras beslut, men även att influencers på sociala medier har påverkat dem.
”Vissa bär hijab, andra inte – men alla flöden är förvillande lika övriga influencers i sociala medier. Videos och bilder på skönhetsrutiner, matcha lattes och dagens outfits blandas med rutiner kring bön, stilknep för modest fashion och vallfärdsresor för sju varv runt Kaba-stenen i Mecka,” skriver Hallberg om de olika muslimer hon följer.
Hon intervjuar också svenska Maria Reina som är fotomodell och har konverterat till islam. Alla inlägg på hennes Instagram och TikTok handlar om kläder och smink och om det inte vore för några bilder där hon har slöja så vore hon som vilken modell som helst. Reina berättar att hon var med i Ung Vänster och var feminist i tonåren, men nu känner hon sig stark av att täcka sig och på så sätt bestämma vem som får ”tar del av hennes skönhet”.
Simon Sorgenfrei är professor i religionsvetenskap vid Södertörns högskola och har sagt till SVT att trenden med konversioner via sociala medier har funnits ett tag. Ett exempel han nämner är att många fler anslöt sig till IS på grund av påverkan från sociala plattformar än från moskéer. Sorgenfrei ser ett mönster i att de unga som konverterar online nu ofta saknar djupare kunskaper om islam. Han upplever att det handlar mer om att vara en motkultur mot etablissemanget.
— Det är ett slags individualistisk islam som tar sig uttryck i den här trenden, där personer hittar sina egna mest brinnande frågor, säger han.
Det som Hallberg återkommer till flera gånger i sin text är sökandet efter gemenskap och det har hon letat efter i många olika religioner under åren. När hon besöker Stockholms Moské med Reina upplever hon en stark gemenskap när de står i kvinnornas avskilda del under bönen. Hallberg överväger till och med att konvertera där och då, men bestämmer sig för att gå hem och läsa mer. Dessutom vet hon inte om hon är redo att ge upp de korta kjolarna som hon älskar riktigt än.