JAS 39 Gripen och informationskriget om begärlig flygteknik
FLYGVAPEN • På några veckor har tre länder bestämt sig för att skaffa JAS Gripen som sitt stridsflygplan, medan ett fjärde utökar sin redan befintliga flotta. En amerikansk forskare och flygvapenveteran, en utvecklingschef på Saab och två krigförande länder ger var sin förklaring.
I takt med att allt fler länder, som först ställde sig i kö för köp av det amerikanska stridsflygplanet F-35, istället har vänt blickarna mot – och som Brasilien, Thailand, Columbia och nu senast Peru också valt att faktiskt inhandla – svenska Jas Gripen, så ökar antalet redogörelser om anledningen till detta trendande kundval. Två typer av förklaringar kan urskiljas:
1. Den erfarenhetsbaserade tilliten till svensk/Saabs kompetens inom flygteknik och forskning på detta område.
2. Hävdade aktuella krigsframgångar, som bedöms ha uppnåtts tack vare svenska/ Saabs spaningssystem.
”Sverige arbetar i det tysta”
Som ett exempel på den första typen tackar Wes O’Donnell, forskare och veteran från såväl USA:s arméinfanteri som flygvapen på sin hemsida inledningsvis Ryssland för att Sverige på rekordtid gått från att ”under 200 år ha varit ett neutralt land till att bli en riktig Natohök”.
Glöm nu de uppseendeväckande miljardprogrammen från USA, Storbritannien eller Frankrike, säger han – för medan världen är besatt av NGAD (Next Generation Air Dominance fighter) och Europas motsvarighet FCAS, har Sverige tyst och effektivt rustat för framtidens luftstrid på sitt eget typiska lågmälda sätt.
Och om historien lärt oss något, så är det att när Sverige gör något inom flygteknik, ligger man vanligtvis ett decennium före alla andra.
I centrum för denna satsning på nästa generations förmågor står, får vi veta, Saab – ett företag med en innovationshistoria som sträcker sig tillbaka till kalla kriget. Och Saab leder nu Sveriges avancemang inom:
- samarbeten mellan bemannade och obemannade system.
- nästa nivå av stealthteknik.
- så avancerad datadelning att de flesta planerare inom det amerikanska flygvapnet kallsvettas vid tanken på det.
Medan de stora försvarsaktörerna lägger sin energi på tjafs om upphandlingstider och skenande budgetar, gör Sverige enligt O’Donnell ostört jobbet med sitt hemliga vapen stavat datadominans. För fråga vilken modern luftstridsstrateg som helst, och han kommer klargöra att luftkrigets framtid inte, som dess förflutna, handlar om vem som har det snabbaste planet eller flest missiler – utom om helt andra saker.
AI-styrda JAS 39 Gripen E
I en video för SVT berättar Johan Segertoft, chef för Affärsenhet Gripen, om de framgångsrika flygtesterna med AI-styrda JAS 39 Gripen E och om modern luftstrid, vilken utspelar sig på ett plan bortom vad det mänskliga ögat normalt kan registrera.
Men i det här fallet kan piloten släppa kontrollen och lämna över den till AI-agenten, som tar hand om striden ända tills den tidpunkt, då den på hundra procent goda grunder kan informera piloten om att det just nu är ultimat fördelaktigt att göra verkan mot fienden. För den här sortens luftstrid kan liknas vid ”ett avancerat schackspel i luften”.
— Det är inte som det man ser i Top Gun när det utkämpas en ”dog fight” och det går fort och är häftigt och coolt.
Det här förklaras istället vara verklighetens luftstrid. Men det som enligt Segertoft i sammanhanget verkligen förtjänar epitetet ”historiskt” är att Saab med Gripen lyckats utveckla detta i en sådan oöverträffad hastighet samt att man, hävdar han, till och med flyger detta plan i civilt luftrum med helt bevarad säkerhet.
–Vi har inte tummat på några säkerhetsregler när vi gjort det här. Alla andra i världen som har försökt experimentera med detta, har flugit över en öken eller ett avlyst område. Vårt system är redo att tas i bruk inom kort om man så skulle önska. Alla andra i världen är alltså årtionden efter oss i fråga om den här förmågan. Så som svensk kan man vara ganska stolt över detta, fastslår Segertoft.
”Saabs spaningsteknik möjliggjorde för ukrainskt F-16 att skjuta ned ryskt Su-35”
Ett ryskt stridsflygplan av typen Su-35 ska enligt defence-industry.eu den 7 juni ha skjutits ned av det ukrainska flygvapnet i närheten av Kursk. Enligt ukrainska militära källor inträffade incidenten tidigt på morgonen i Kurskregionens Korenevsky-distrikt. Videomaterial som cirkulerar på nätet visar det ryska planet brinna på marken, vilket tycks bekräfta att det förstörts. Su-35 är ett jaktplan av generation 4++, och räknas som ett av de mest avancerade i det ryska flygvapnet. Dess värde uppskattas till cirka 98–104 miljoner dollar.
Enligt den tyska tidningen Bild är detta första gången ett ryskt Su-35-plan skjutits ned av ett USA-levererat F-16-plan använt av Ukraina.
Förutom F-16 deltog även ett svenskt Saab 340 AEW&C (ASC 890) spanings- och ledningsflygplan i insatsen. Saab-planet ska ha upptäckt det ryska flygplanet på 200 kilometers avstånd på andra sidan den ukrainska gränsen och förmedlat dess position till F-16-piloten. Den ukrainska piloten ska därefter ha avfyrat en AIM-120-missil och lyckats skjuta ned Su-35-planet cirka 16 kilometer från den ryska gränsen, nära Korenevsky-distriktet.
Den ryske piloten ska ha lyckats skjuta ut sig i säkerhet, och de ukrainska planen ha återvänt till sin bas utan förluster. Sverige hade försett Ukraina med Saab 340 AEW&C som del av ett ”militärt stödpaket” med det föregivna syftet stärka landets luftförsvarsförmåga.
Iran uppger sig ha skjutit ned fyra israeliska F-35
När det kommer till den senast tillskyndande Gripen-kunden Peru, så tillkännagavs inköpsbeslutet efter att Iran enligt egen utsago under det tolvdagarskrig mellan de två länderna som pågick den 12 – 23/6, skjutit ned ned fyra israeliska F-35 med smygplan opererandes långt inne i fientligt luftrum.
Cirkulerande uppgifter om att Saabs JAS 39 Gripen skulle ha varit inblandade i dessa hävdade nedskjutningar har enligt västliga källor inte kunnat bekräftas, lika lite som att Saabs spaningsteknologi skulle ha använts vid dem. Och hur skulle Gripenplan ens kunnat hamna där, då inga levererats dit, argumenteras det i västliga medier.
Det kan i sammanhanget konstateras att många av de cirkulerande kategoriska förnekanden av att ett enda israeliskt F-35-plan skulle ha skjutits ned, präglas av ett högt tonläge.
Det var den 17 juni som iranska regeringskällor rapporterade att ett israeliskt F-35-jaktflygplan – det fjärde i ordningen angav man, hade skjutits ned av Irans luftförsvar över staden Tabriz, samt att ”markbaserade luftvärnssystem” tillskrevs den nedskjutningen. Tidigare hade två F-35-plan rapporterats nedskjutna den 12 respektive 13 juni, varvid en kvinnlig pilot uppgavs ha tillfångatagits, följt av en tredje nedskjutning den 14 juni, även denna resulterande i pilotens tillfångatagande av iranska kommandosoldater.
Det anses fortfarande oklart vilket luftvärnssystem som stod bakom nedskjutningen av det fjärde flygplanet, vilket skulle kunna förklara cirkulerande uppgifter om att det rört sig om Saabs system. Vad de tre första insatserna beträffar har iranska regeringskällor lämnat uppgifter som tycks bekräfta att det rört sig om det iranska systemet Bavar 373. Den senaste varianten av detta system, som presenterades i april 2024, har en utökad räckvidd på 300 kilometer, och enligt vissa iranska källor använder systemet flera nätverkskopplade radarer, som arbetar i kompletterande frekvensband för att uppnå längre spårningsräckvidd mot smygflygplan.