JUDISKT LIDANDE. Många judar verkar avsky att bli utpekade som judar, även om det så bara handlar om ett fysiskt attribut.

T v näsa tillhörande guds utvalda folk, t h en annan sorts näsa. Bilder: EU Times.

När den framstående amerikanska historikern Dr. Rebecca Erbelding, anställd vid förintelsemuseet i Washington, D.C. drog ett icke illa menat skämt om judars näsor, verkade många judar världen över drabbas av panik, skriver socialnationalistiska The European Union Times.

Rebecca Erbelding är ofta representant för förintelsemuseet vid många olika evenemang som hålls runt om i USA, .

På Twitter skrev hon 17 december förra året:

Under ett tal idag frågade någon om min personliga bakgrund. Jag erkände att jag inte är judinna, men med ett hebreiskt förnamn, tyskt efternamn och min näsa och mitt hår ”duger” jag ändå.

Samma vecka som Rebecca Erbelding skrev detta, lät FN-organet UNESCO meddela att man inte längre ville förknippas med den årliga karnevalen i Aalst i Belgien, på grund av att karnevalståget hade ett ekipage med masker som hade enorma ”judiska näsor”.

Den judiske professorn Roy Goldblatt har skrivit att ”medeltida antisemiter” på 1100-talet introducerade tropen om stora judiska näsor för att visa sitt förakt för judarna. Den stora näsan blev enligt Goldblatt en fysisk symbol för att judarna tillhör ”de andra”.

EU Times nämner också en incident med journalisten Annika Hernroth-Rothstein som blev utkastad från Venezuela för att ha försökt utsätta landet för otillbörlig påverkan och smutskasta landets regering.

I Sverige är hon mest känd för att ha sökt asyl i födelselandet Sverige i syfte att göra människor uppmärksamma på vad hon tycker är Sveriges utbredda antisemitism.

Annika har även anklagat framställarna av hennes nya ID-kort för att ha manipulerat hennes porträtt så att näsans storhet skulle framträda än tydligare.

Det verkliga skälet till den förstorade näsan var att sådana bildartefakter med grafisk ”missbildning” är ett vanligt förekommande problem hos polisens ID-kortsavdelning. Men judiska röster krävde en utredning av ”antisemitismen” hos polisen.

”Judinnor skäms för sitt utseende”
Judinnorna Rachel Jacoby Rosenfield och Maital Friedman på Shalom Hartmaninstitutet har skrivit om hur den ”judiska näsan” och ”liknande” stereotyper har använts för att skämma judiska kvinnor till att förändra sitt utseende.

Dessa negativa stereotyper har skadat vårt judiska psyke och har gett oss komplex och skamkänslor för vårt ”judiska utseende”.

En del intellektuella drar paralleller mellan tropen om den judiska näsan och våld riktat mot judar. Juden Jonathan Kaplan vid Sydneys tekniska universitet har skrivit en uppsats där han skriver att ”vita extremister” skapas av hur icke-judar talar om och avbildar ”de andra” i medier och i social diskurs.

Detta oskick skapar strukturella förutsättningar för att upprätthålla långvariga stereotyper och leder till att ingjuta beslutsamhet hos hatiska individer att ge sig på judar.

Detta, enligt min åsikt, är vad som gör lögnen om den judiska näsan så farlig, och som gör att det är så viktigt för samhällets huvudfåra att ta avstånd från den. Stereotyper ökar hatet. Hatet ökar våldet. Även om en stereotyp används på ett sätt som antas vara humoristiskt sätt, har det samma effekt [som om det används på ett elakt sätt].

EU Times kommenterar situationen med att ”om man säger att judar ofta har…stora näsor, förvandlas man på ett magiskt sätt till en okontrollerbar våldsam mobb med facklor och högafflar som letar efter judar att kasta i gaskammare”.

Enligt EU Times befinner sig judar som reagerar så häftigt på näs-skämt i ett förnekelsetillstånd: De smälter inte in i det vita samhället, utan verkar ärligen tro att de ska kunna misstas för att vara en typisk vit europé; men det kan de inte, och de har aldrig kunnat göra det, skriver EU Times.

Ruth Bader Ginsburg, domare i USA:s högsta domstol, har aldrig varit ett ideal för andra judinnor. Skärmbild: Youtube.

Publikationen anser inte heller att det är ”vit antisemitism” som gör att judiska kvinnor söker upp sina plastikkirurger för att köpa dyra näsoperationer redan från 16 års ålder. Ingen plastikkirurg har någonsin fått beställningen av sin klient att mer se ut som Ruth Bader Ginsburg, hävdar de.

Judar lägger sig under operationskniven för att mer likna det ”förtryckande” och ouppnåeliga vita skönhetsidealet, och de hatar sig själva för att vilja ha precis det som de säger sig hata, menar EU Times.

Den mest kända av dessa judinnor som ”vitopererat” sitt ansikte redan som 16-åring är tv-stjärnan Lisa Kudrow från storsuccén Vänner.

— Jag förvandlades, som jag tyckte, från att ha varit vedervärdig till inte vedervärdig, erkände Kudrow som 50-åring. Sedan operationen står hon gärna på världsscenerna, skriver Daily Mail.

 


  • Publicerad:
    2020-04-20 20:50