KVACKSALVERI. Katrin Zytomierska stäms för att ha sålt bluffmedel mot coronavirus.

Katrin Zytomierska. Bilder: Facebook (montage).

Den så kallade ”influencern” judinnan Katrin Zytomierska, stäms av Konsumentombudsmannen (KO) för sin marknadsföring av fiskolja mot coronavirus.

Det är Zytomierskas eget företag Clean Eating som säljer fiskoljan som hon i reklamen påstår skyddar mot coronavirus. Men produkten är helt verkningslös mot det.

Enligt KO ska hon på Instagram gjort inlägg som är att betrakta som reklam för produkten.

Zytomierska säljer fiskoljan för 399 kronor. I ett marknadsförande inlägg för produkten på Instagram skrev hon:

Timingen kunde inte varit mer perfekt. I tider som dessa med ett läbbigt Corona-virus är det ännu viktigare än vanligt att boosta och stärka sitt immunförsvar.

Infektionsprofessor Björn Olsen kallar Zytomierska bluffpreparat mot coronavirus för ”skit”.

— Det här är så oetiskt. Helt sjukt. Det har inget med det att göra. Det här vänder sig till folk som är jätteoroliga och som är villiga att kasta ut pengar på skit, rent ut sagt, har Olsen sagt.

Judinnan tar också vad som kan betraktas som ockerpris för fiskoljan: Den kostar mer än tre gånger så mycket som Bringwell Pures motsvarande preparat Eskimo-3, som säljs för 110 kronor per flaska. Men Zytomierska har i reklamen rekommenderat sin fiskolja för att man ska skydda sig så gott det går. Att den är dyr beror enligt henne själv på att ”den måste vara det”:

Jag vill starkt rekommendera er att börja ta en sked av vår olja för att skydda er i bästa mån. Den är dyr, men den är det för att den måste vara det. Det är väl investerade pengar i er hälsa.

Under perioden 16-26 mars reagerade 138 personer på kvacksalveriannonsen med en anmälan, vilket enligt Gunnar Wikström på KO är ”väldigt många”.

Det som företag för fram i reklam måste gå att bevisa. När det gäller vissa produkter, exempelvis hälsopreparat, är det särskilt viktigt att mottagaren kan lita på att det som sägs är sant”, skriver KO i ett pressmeddelande.

Wikström säger också att Katrin Zytomierska varken reklammarkerat inlägget på ett korrekt sätt, eller kunnat visa att fiskoljan skyddar mot coronaviruset.

Hälsopåståendena avseende fiskoljan betraktas därmed inte vara vederhäftiga, vilket är vilseledande. Det strider också mot god marknadsföringssed.

Omständigheterna har under rådande Coronaepidemi varit sådana att de enligt KO:s uppfattning försämrat konsumenternas omdöme. Då de lämnat vilseledande påståenden om marknadsförd produkts egenskaper, utnyttjat konsumenternas försämrade omdöme för att påverka konsumenters beslut, har därvid utnyttjat sin maktställning. Framställningen ska därmed bedömas som aggressiv marknadsföring,” står det i KO:s stämningsansökan.

Försvarar sig
Efter en tidigare granskning gjord av tidningen Expressen försvarade sig Zytomierska med att människors rädsla för coronaviruset inte var så stor när hon skrev sitt reklaminlägg.

— Jag hade inte uttryckt mig på det sättet i dag när läget har försämrats så fruktansvärt mycket, förklarade hon då.

— Jag skulle kunna skicka massor med underlag och forskning till dig som visar på varför den här oljan är så extremt bra och därför är så sjukt dyr, försökte hon också övertyga Expressens medicinreporter Anna Bäsén.

Förutom att skydda mot det fruktade coronaviruset, påstår Zytomierskas reklam att den ”viltfångade” norska laxens utvunna olja även bidrar till en normal hjärnfunktion i hjärtat, förutom i själva hjärnan. Likaså påstås den fungera för att upprätthålla en normal syn, normala muskler och immunsystem funktion [sic]. Oljan upprätthåller även normala ben och tänder, påstår reklamen.

Kvacksalverilagen upphörde att gälla år 1999, men dess bestämmelser återfinns numera i Patientsäkerhetslagen.


  • Publicerad:
    2020-04-16 21:10