JUDISK MAKT Judiska lobbygrupper kritiserar Meta för att backa från sitt ansvar att bekämpa hatpropaganda på sina plattformar, efter beslutet att minska på censuren. Organisationer varnar för att förändringarna riskerar att öka ”antisemitism” och hot mot ”marginaliserade” grupper på nätet.

Meta, ett av världens största teknikföretag och företaget bakom sociala medie-plattformarna Facebook och Instagram, möter skarp kritik från judiska lobbygrupper efter att ha meddelat betydande förändringar i sin policy för övervakning av innehåll. Mark Zuckerberg, Metas vd och själv av judisk börd, förklarade förändringarna som ett sätt att balansera yttrandefrihet och rättvis tillämpning av regler.

Organisationer såsom Anti-Defamation League (ADL) och World Jewish Congress (WJC) har uttryckt oro över att de nya riktlinjerna underminerar säkerheten för ”marginaliserade grupper”.

— Det är häpnadsväckande hur ett av världens mest lönsamma företag tar stora steg bakåt när det gäller att hantera antisemitism, hat, desinformation och att skydda utsatta grupper, gnällde ADL:s vd, Jonathan Greenblatt.

Mindre censur = hat

Jerusalem Post har publicerat en artikel angående förändringen under rubriken ”judiska grupper pressade Meta att slå ner på hatpropaganda. Nu gör företaget en helsväng”.

Tal-Or Cohen Montemayor, chef för den israeliska organisationen CyberWell, hävdar att mer fri diskussion och mindre censur riskerar att skapa en miljö där ”hatpropaganda” och politiserat innehåll får större spridning.

Trots gnället från de judiska hatgrupperna har Meta inte gett några signaler om att ompröva förändringarna. Företaget har heller inte kommenterat om det förbud mot användningen av ”sionist” som en förolämpning, som infördes för sex månader sedan, kommer att kvarstå.