Kinesiskt fartyg pekas ut av statsministern
ÖSTERSJÖN • Förra veckan upptäcktes två skadade kablar i Östersjön och misstanke om sabotage uppstod. Nu pekar statsminister Ulf Kristersson ut ett kinesiskt fartyg som befinner sig på danskt vatten som misstänkt.
Två undervattenskablar utsattes nyligen för misstänkt sabotage, vilket upptäcktes förra veckan. Dels rör det sig om en kabel tillhörande det finländska statliga bolaget Cinia men också en kabel som löper mellan Sverige och Litauen.
Den svenska marinen har genomfört undersökningar vid kabelbrotten, som båda skedde inom Sveriges ekonomiska zon. Enligt Försvarsmakten filmade och fotade man områdena med hjälp av undervattensfarkoster och har sedan i söndags undersökt materialet. Samtidigt pågår förundersökningar om misstänkt sabotage i flera av de drabbade länderna.
Under tisdagen höll statsminister Ulf Kristersson en pressträff där han indirekt pekade ut Kina som ansvarigt för kabelbrotten. Han pekade specifikt ut det kinesiska fartyget Yi Peng 3, som legat stilla i dansk ekonomisk zon sedan incidenten uppdagades.
— Från svensk sida har vi haft kontakt med fartyget och kontakt med Kina, och framfört att vi vill att fartyget rör sig mot svenskt vatten, berättade Kristersson.
Att fartyget bör röra sig mot Sverige beror enligt Kristersson på att det då blir lättare att ”samarbeta”.
— Vi vill absolut veta vad det här beror på. Därför görs det noggranna undersökningar på plats, men det kräver också att man samarbetar med fartyg som befinner sig på internationellt vatten. Därför har vi uttryckt vår bestämda önskan om detta.
Enligt statsministern har Kina ännu bara gett ett allmänt svar om att man gärna samarbetar i ”såna här frågor”. Kristersson ville under pressträffen inte svara på en frågor om en eventuell rysk besättning på fartyget.
TT rapporterar dessutom att den danska flottan övervakat Yi Peng 3 sedan förra veckan, men danska myndigheter har inte svarat på varför.
Förra året pekades Kina även ut som ansvarigt för en gasläcka på Balticconnector-gasledningen mellan Finland och Estland, då det kinesiska fraktfartyget Newnew Polar Bear tappade ett ankare i närheten av skadan. Kina kom så småningom att erkänna fartygets inblandning, samtidigt som man hävdade att det var en olycka snarare än ett medvetet sabotage.