KOST. Lättmargarinet ”Lätta Original” har röstats fram som ”årets matbluff” av läsarna på konsumentföreningen Äkta varas hemsida. Anledningen är att man salufört produkten som innehållandes rapsolja, trots att lättmargarinet innehåller betydligt mer palmolja.

Lätta Original har röstats fram som ”årets matbluff”. Bild: aktavara.org.

Varje år utser konsumentorganisationen Äkta vara priset för ”Årets matbluff”. Detta genom att vem som helst fritt kan nominera matprodukter som man anser marknadsförs på falska grunder.

2018 års ”vinnare” blev lättmargarinet Lätta Original, för att produkten marknadsförts som innehållandes rapsolja – trots att mängden rapsolja i margarinet är försvinnande liten.

Istället domineras Lätta av palmolja.

Dessutom lyfts kärnmjölk fram på förpackningen, vilken endast utgör fem procent av innehållet.

— Det är uppenbart att tillverkaren vet att konsumenter av olika skäl inte vill köpa palmolja. Därför undviker man in i det längsta att nämna detta, säger Äkta varas verksamhetschef Björn Bernhardson.

Lätta vann en förkrossande seger, med 17 606 av de drygt 30 000 avlagda rösterna. Närmsta utmanaren fick endast drygt 5 000 röster.

— Lätta är ett väldigt känt varumärke, som många har en relation till. Därför tror jag att det sticker desto mer i ögonen på folk att de bluffar på det här sättet, säger Björn Bernhardson.

Bland de övriga kandidaterna till årets pris återfanns bland annat ett ”smartvatten” från Coca Cola, där man ångdestillerat bort naturliga mineraler ur vanligt källvatten för att sedan tillsätta mineraler på konstgjord väg – i slutändan till ett pris av 40 kronor per liter för konsumenten. Dessutom en ekologisk ”grönsaksjuice” som innehåller två tredjedelar äppeljuice, samt ”Festis guanobana pinapple” som innehåller blygsamma 0,003 procent av den tropiska frukten guanobana, trots att den fått namnge drycken.

Källor:
Margarin vinner Årets matbluff
Finalisterna till Årets matbluff 2018


  • Publicerad:
    2019-01-23 10:00