SVERIGE. Nordicom har frågat 6000 personer bosatta i Sverige om deras medievanor 2020 och redovisar nu resultatet.

Foto: Mediebarometern 2020

Förra veckan släppte Nordicom sin mediebarometer där man summerade och analyserade mediekonsumtionen hos invånarna i Sverige.

Mediebarometern 2020 visade att coronasituationen ledde till att befolkningen konsumerade mer media än tidigare. Genomsnittspersonen i Sverige lägger hela sju timmar per dag på att konsumera media – en siffra som även innefattar musiklyssnande och räknas dubbelt om en person konsumerar två medier samtidigt.

Detta var en historiskt helt unik ökning på en hel timme från 2019 då siffran låg på sex timmar per dag.

— 2020 års mediekonsumtion var den högsta vi någonsin uppmätt i Mediebarometerns fyrtioåriga mäthistoria. Det är också den största förändringen mellan två år som vi sett i våra mätningar. I Mediebarometern brukar vi annars se hur medievanorna ändras långsamt över längre tid, säger Nordicoms medieanalytiker Ulrika Facht i ett pressmeddelande.

Gammelmedia profiterade på coronakrisen
De stora vinnarna vad gäller att fånga allmänhetens uppmärksamhet under coronakrisen var de etablerade medierna. Som Nordicom uttrycker det märktes det förra året ”en bred uppgång i räckvidden för professionella nyhetsmedier i samtliga åldersgrupper”. Denna breda uppgång var också ett trendbrott då dessa medier annars under flera år har tappat mark till framför allt sociala medier som Facebook, då ungdomar alltmer föredrar sociala medier framför etablerade medier.

Statliga SVT var de som gick framåt mest under pandemin och en vanlig dag såg 52 procent av befolkningen på SVT, vilket är en ökning på 6 procent mot året innan. Detta innebär att den tvångsfinansierade statstelevisionen fortsätter vara den mest använda nyhetsförmedlaren i Sverige och stärker sitt grepp över befolkningen.

Vad gäller dagpressen gick även de framåt under 2020, men bara på nätet. Räckvidden för tryckta dagstidningar sjunker fortfarande och bara 29 procent av befolkningen har tillgång till en tryckt dagstidning. 49 procent har dock tillgång till en prenumererad dagstidning om man även räknar digitala utgåvor, vilket är en ökning med 3 procentenheter från 2019.

Förändringar i tv-branschen
Även strömningstjänster som Netflix, Viaplay och Spotify gick framåt. Cirka 70 procent av befolkningen mellan 9 och 79 år hade förra året tillgång till sådana tjänster och detta är en ökning på 7 procentenheter jämfört med året dessförinnan.

Rapporten visar också att strömmad tv-konsumtion är på väg att gå om tablålagd tv. ”Den dagliga räckvidden för tablålagd tv var 57 procent och för strömmad tv 55 procent”, står det att läsa i rapporten.

Gällande böcker går den digitala utvecklingen långsammare:

34 procent av befolkningen läste tryckt bok. 12 procent lyssnade på ljudbok och enbart 7 procent läste e-bok. Den genomsnittliga användningstiden bland läsare/lyssnare var dock längst för ljudbok.

Så här ser den genomsnittliga mediekonsumentens användningstid av olika medier ut en vanlig dag. Foto: Mediebarometern 2020

Om Mediebarometern

Det är Origo Group som samlat in uppgifter från 6000 personer bosatta i Sverige åt Nordicom vid Göteborgs Universitet som sedan sammanställer Mediebarometern på uppdrag av Kulturdepartementet. Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten, Myndigheten för press, radio och tv, Sveriges Radio, Sveriges Television och Sveriges Utbildningsradio deltar också i arbetet med barometern som släpps en gång per år.


  • Publicerad:
    2021-06-03 11:00