FOLKUTBYTET I sin årliga rapport framför Riksrevisionen denna gång hård kritik mot Migrationsverkets insatser.

Migrationsverkets generraldirektör Maria Mindhammar.

Riksrevisionen finner vid årets nagelfarande av Migrationsverkets behandling av medborgarskapsansökningar under förra året en rad brister av varierande slag. I de fall, där man anger vem som utsätts, eller får lida av, dessa brister är den personen alltid den medborgarskaps-sökande och aldrig en etnisk svensk.

Följande är exempel på förmenta tillkortakommanden som pekas ut / anklagelser som framförs / i rapporten – flertalet av dem omnämnda av granskningens projektledare Lovisa Ingström under en intervju för webbtidningen Dagens Juridik:

  • Hanteringen brister överlag i effektivitet.
  • Hanteringen är överlag godtycklig.
  • Tusentals ärenden blir liggande obehandlade en längre tid.
  • Plan saknas för att hjälpa de längst väntande sökande.
  • Verkets målstyrning skapar incitament att prioritera enkla ärenden.
  • Åtskilliga ärenden äldre än fyra år är i praktiken helt lagda på is.
  • Säkerställandet av besluts korrekthet är bristfälligt
  • Rutinerna är otydliga.
  • Arbetsunderlag och behandlingssystem har stora brister.
  • Bedömningen av de sökandes identitet och hemvist baseras ofta på osäkra uppgifter.

Följande är tre exempel på konsekvenser av dessa missförhållanden i form av mänskligt lidande som ges i rapporten:

  1. Den sökande kan missa en anställning.
  2. Den sökande kan missa en utbildning.
  3. Den sökande erhåller inte sin rätt att rösta i riksdagsval.