”Min kamp” bland populära böcker i norsk läskampanj för barn
NORGE • Adolf Hitlers bok ”Mein Kampf” dök upp bland populära barnböcker i den norska läskampanjen Sommerles. Nu ber arrangörerna om ursäkt och har lagt till nya restriktioner. En mamma gråter i media om den överraskning som mötte henne.
En mamma blev överraskad när hon upptäckte Adolf Hitlers bok ”Min kamp” bland de mest populära titlarna i en digital läskampanj för barn. Detta rapporterar norska TV2 som i sin tur refererar till tidningen Budstikka.
Den nationella kampanjen ”Sommerles” engagerar tusentals barn och föräldrar i Norge varje år, och är avsedd att skapa läsglädje bland elever i årskurs 1–7.
Tidigare i veckan listades boken ”Min kamp” på listan över populära böcker på läskampanjens egen webbplats. Mamman Katharina Buchmann berättade för Budstikka om den överraskning som mötte henne, vilket hon anser vara olyckligt:
— Jag blev minst sagt chockad, säger Katharina efter att hon sett den kontroversiella titeln listad bredvid barnböcker som ”Natta, Peppa”.
Hon antar att det var ett tekniskt fel, men uppskattade ändå inte överraskningen:
— I dagens klimat, med högerextremism på uppgång, är detta mycket olyckligt, hävdar Buchmann.
"Måste läsas i ett sammanhang av en mogen läsare"
Sommerles.no drivs av norska bibliotek, och projektledaren Siri Haga Torgersen förklarar att böckerna i systemet hämtas från databaser över böcker som finns tillgängliga på norska bibliotek:
— Vissa böcker är svartlistade, vilket betyder att de inte är sökbara och därför inte möjliga att registrera på Sommerles. ”Min kamp” var redan svartlistad, men listan över populära böcker hade inget filter som fångade upp detta, säger Siri.
Torgersen förklarar vidare att efter att upptäckten rapporterades lades snabbt ett nytt filter till som säkerställer att endast barnböcker visas i de relevanta översikterna.
— Vi beklagar mycket att detta har hänt. Det här är första gången vi har upplevt något liknande. ”Min kamp” är inte en förbjuden bok, utan det är en bok som måste läsas i ett sammanhang av en mogen läsare, säger Torgersen, som anser att boken inte hör hemma i Sommerles-kampanjen.
Sommerles har funnits i flera år och samlar årligen cirka 160 000 deltagare från hela landet. Kampanjen har hyllats flitigt för att främja läsning bland barn.
Artikeln är ursprungligen publicerad på Frihetskamp.net