Företaget Monsanto betalar flera miljoner dollar för att få bort GMO-märkning som visar att man använder sig av genmodifierat livsmedel.

Det är tidningen Digital Journal som grävt fram uppgifter på att Monsanto lägger miljontals kronor på att bekämpa proposition 37 som kräver märkning av genetiskt modifierade livsmedel i Kalifornien. Digital Journal skriver att Monsanto har ”väldigt stora fickor” och ur dessa har företaget i nuläget lagt 7,1 miljoner dollar, motsvarande 46,5 miljoner kronor, till kampanjen ’No to 37’.

Även andra företag har ansett det viktigt att lägga pengar på att dölja vad maten innehåller. Tio företag, däribland DuPont, Coca Cola och Nestlé, är med och finansierar kampanjen. Tillsammans rör det sig om ett belopp på dryga 160 miljoner kronor.

”Amerikaner har under de senaste 20 åren nekats deras grundläggande rättigheter att veta vad deras mat innehåller. 6 november kan detta ändras då kalifornier har möjligheten att rösta ’Yes on 37’ för att kräva märkning på genetiskt modifierat livsmedel,” skriver Digital Journal.

Vad är då Monsanto? Pär Öberg, som tidigare hållit föredrag om bland annat Monsanto, skriver följande i en artikel om att Monsanto har sökt patent på bacon:

”Historiskt sett har Monsanto gjort sig kända i världen som ett riktigt cyniskt och hänsynslöst företag. I deras produktportfölj finner man PCB, agent orange och aspartam. På senare år har dock företaget insett att de stora pengarna ligger i att patentera liv. Man har börjat med olika former av utsäde t.ex. majs och sojabönan. Här säljer man dyrt utsäde med specialgödsel och speciella bekämpningsmedel som passar till det modifierade utsädet. Om pollen från ett majsfält blåser över till grannens gård och han då får Monsanto-gener på sin åker måste han betala dyra böter till Monsanto eller helt gå över till deras utsäde. Med denna utpressningstaktik har man börjat erövra världens mat.”

Relaterat:

Monsanto and co. push $5.5 million more against GMO labeling

Kampanjen YES ON 37


  • Publicerad:
    2012-09-19 23:35