SVERIGE. Migrationsverket upplever att de blandas in i de politiska besluten i landet. Därför bestämde man att det skulle tas fram en ny grafisk profil som tydliggör skillnaden mellan myndigheten och politiken. Än så länge har det kostat de svenska skattebetalarna nära 5 miljoner kronor, även fast det inte finns ett slutligt beslut kring sjösättandet av den nya logotypen.

migrationsverket

Migrationsverket har tagit fram en ny grafisk profil och logotyp. Anledningen sägs vara att myndigheten är trött på att blandas ihop med politiska beslut och man vill genom den nya logotypen tydligare visa skillnaden mellan politiska beslut och Migrationsverket. Än så länge är kostnaden för bytet uppe i 4,6 miljoner kronor.

— Vi har velat göra den tydligare och visa att vi är svensk myndighet, vilket stärker vårt förtroende, säger Mikael Hvinlund, kommunikationsdirektör på Migrationsverket.

— Det är här kronan kommer in som en del i loggan, tillägger han.

Av de 4,6 miljoner kronorna har framtagandet av logotypen kostat runt 1,6 miljoner och resterande 3 miljoner ska gå till att byta ut den gamla logotypen.

Den övriga kostnaden är för byte av exempelvis flaggor och de måste ju bytas ut ändå med jämna mellanrum. Men självklart ska vi hushålla med statens pengar, säger Hvinlund.

Trots att det redan har kostat mycket skattepengar så är inte bytet till den nya grafiska profilen slutligt godkänd. Detta kan inte ske förrän Migrationsverket fått en ny generaldirektör. Arbetet med framtagandet av den nya logotypen började under den förre generaldirektören Anders Danielssons tid som avgick i mitten av september.

Källa:
Migrationsverket lägger miljoner på ny logga


  • Publicerad:
    2016-10-06 10:30