Svenskarnas Parti och Nationaldemokraterna syns nu som annonsörer på den populära internetsidan Facebook. Något som upprört användare av det sociala mediet.
svpbook
Svenskarnas parti som tidigare annonserat på Facebook, men som sedan stoppades, syns nu åter igen tillsammans med ND i annonsfälten. Med utrop som ”Vi nöjer oss inte med minskad invandring – vi ska stoppa den” och ”Politikerna säljer ut Sverige” försöker man få svenskar på webbplatsen att tänka till. Detta är något som användaren Arthur Lahti tycker känns märkligt, och menar att ”det blir en slags symbios mellan Facebook och dessa främlingsfientliga organisationer”.

Daniel Poohl på den vänsterextrema tidningen Expo säger att detta är en del av nationalisternas rekryteringskampanj. Han tycker även att Facebook saknar tydliga riktlinjer för hur man skall åsiktsreglera webbplatsen. Han menar att Facebook har ett ansvar och tycker att de är mer känsliga för sexuellt material än ”högerextrema budskap”: ”Svenskarnas parti är ett nazistparti och den här typen av väldigt marginaliserade grupper tar alla möjligheter att synas.”

Jan Fredriksson, som är talesperson för Facebook i Norden säger till tidningen SvD att det är få annonser som stoppas, så länge inehållet är lagligt. ”Så länge som man som annonsör håller sig till de regler som Facebook har går det bra att annonsera på Facebook. Annonsen får inte uttrycka nedsättande eller hatiskt budskap riktat mot specifika människor baserat på deras etniska ursprung”, säger Fredriksson och hänvisar till sidans regelverk för annonsering.

Svenskarnas parti kommenterar händelsen med att de har hela svenska folket som målgrupp, och i det här fallet svenskar på Facebook. Talespersonen ser heller inget konstigt med att deras annonser syns på det sociala nätverket: ”Jag ser faktiskt inte det extrema i att vilja se ett framtida svenskt Sverige, där människor kan leva i trygghet, med en hög standard och ett fungerande skyddsnät.”

Källa:
Högerextrema i Facebookannonser


  • Publicerad:
    2013-02-26 11:41