INFLATION Världens största matproducent har meddelat att man ser fortsatt prisökning på livsmedel under det kommande året. Enligt Nestlés vd har förra årets prisökningar inte kunnat kompensera för de ökande kostnaderna.

Under 2022 drabbades västvärlden av kraftig inflation, framförallt med omfattande prishöjningar på energi och livsmedel. Kriget i Ukraina gjorde det stundtals svårt att frakta grödor ut i världen samtidigt som sanktioner på konstgödselhandeln från Ryssland och Vitryssland gav usla skördar på många håll.

Nu går matjätten Nestlé ut och meddelar att man förutspår fortsatt stigande matpriser under 2023. I ett uttalande på företagets hemsida säger Nestlés vd Mark Schnedier att 2022 bjöd på ”många utmaningar” och ”tuffa beslut att ta för familjer” när inflationen ”skenade till nivåer vi aldrig sett förut” och pressen för att klara levnadskostnaderna ”intensifierades”.

Nestlé ökade priserna på sina varor med 8,2 procent under förra året, men enligt Schneider var detta inte nog för att täcka matjättens ökade kostnader.

— Vi är fortfarande i en situation där vi fixar vår bruttomarginal och likt alla konsumenter i hela världen har vi drabbats av inflationen, och nu försöker vi reparera skadan, hävdar Schneider.

För 2023 förväntar man sig en fortsatt prisökning på livsmedel på mellan 6 och 8 procent och en rörelsevinstmarginal på mellan 17 och 17.5 procent.

— När vi ser på 2023 så förväntar vi oss ytterligare ett år med stadig, organisk tillväxt och ett fokus på att återställa vår rörelsevinstmarginal genom en intensifiering av investeringar i marknadsföring och ökning av fritt kassaflöde, säger Schneider.