PROPAGANDA Israels premiärminister Benjamin Netanyahu smickrade under ett planerat ett möte några församlade amerikanska internetkändisar för deras roll i främjandet av Israels anseende. Ministerns anförande om mänskliga relationer tog form av utläggningar om varor, priser och affärsverksamhet.

Under slutet av förra månaden stod Israels internationellt efterlyste premiärminister Benjamin Netanyahu värd för ett möte med amerikanska internetkändisar i New York. Där beskrev han den viktiga roll som sociala medier och dess kändisar spelar och kan spela för återupprättandet av den judiska statens dalande anseende.

I ett klipp på plattformen X säger han att man måste rikta sig in på den amerikanska högern och att en sådan satsning kräver stora resurser.

— Mycket av detta görs med pengar. Pengar från NGO:er, stora summor. Pengar från regeringar, ännu större summor, Förstår ni? Vi måste slå tillbaka. Hur slår vi tillbaka? Ni slår tillbaka.

Han utfäste i sammanhanget även ”kommande nedstängningar”, då stridernas – och därmed med nödvändighet även vapnens – karaktär ”förändras över tid”.

— Vi måste använda de vapen som är användbara på det slagfält vi befinner oss på, och den stridsplatsen kallas sociala medier, fortsatte han och tryckte på att Tiktok och X är de tyngsta plattformarna i fråga.

Vad de erhållna medlen mer konkret spenderas på framgår av ett formulär, undertecknat av en viss Uri Steinberg. Där står det att man genom en kampanj ska ”bistå genom att främja kulturellt utbyte mellan USA och Israel.”. Av dokumentet framgår det också att det totalt rör sig om 14 till 18 individer, vilka inom tidsramarna juni till november i år ska verka för det här beskrivna ändamålet. Enligt tidningen Truthout, som gjort en utförlig beräkning, där hänsyn tas även till smärre utgiftsposter, rör det sig i slutändan om cirka 6 000 till 7 000 dollar per inlägg som dessa individer i nuläget samlar in för ”goda ändamål”.