USA. Ett privat universitet i New Orleans gör ett socioekonomiskt ”experiment” som mer handlar om politisk aktivism än om vetenskap.

Den nigerianska kocken Tunde Way som bor i New Orleans öppnade i februari ett så kallat pop-upgatukök som under en månads tid användes för att genomföra ett så kallat socioekonomiskt experiment. Experimentet gick ut på att Way tog mer betalt av vita än av ”minoriteter”. Detta trots att endast 30 procent av New Orleans befolkning är vit medan svarta utgör 60 procent.

— Några av [de vita kunderna] är entusiastiska, några känner sig lite bedragna; men de flesta vita, nästan 80 procent av dem, beslöt sig för att betala extra, säger Way.

”Extra” innebar mer än dubbelt så mycket: 30 dollar istället för 12 dollar. Hur många individer dessa ”80 procent” av de vita det rör sig om, uppges inte.

Way har fått hjälp med projektet av Anjali Prasertong som studerar folkhälsa samt hennes handledare vid Tulanes universitet. Prasertong erkänner på rak arm att det inte är ett strikt vetenskapligt experiment.

— En begränsning är att gatuköket är placerat i ett område med hög andel höginkomsttagare, säger Prasertong.

Det temporära gatuköket heter Saartj. Till och med det valda namnet är ett uttryck för experimentets antivita propagandistiska agenda. Namnet anspelar på den svarta afrikanska kvinnan Saartje Baartman som på 1800-talet visades upp på turné i Europa i underhållningssyfte för människor som i regel endast hade hört talas om svarta människor. Det är något att tänka på när TV- och filmbolag producerar ”historiska” filmer där det numera nästan kryllar av svarta människor i rollistorna för att få oss att tro att de alltid har varit ett naturligt inslag i Europa.

Källor:
Louisiana food stall charges whites more than anyone else
Food stall serves social experiment charge white customers more
This business charged white people more than twice as much
TheNewOrleansIndexatTen (.pdf)


  • Publicerad:
    2018-03-08 19:30