DEMOGRAFI Norges befolkningsökning var den lägsta sedan 2004. Samtidigt ökade antalet födslar jämfört med samma period 2025.

Norges befolkning ökade med 6 370 personer under årets första kvartal. Det är den lägsta befolkningstillväxten i förhållande till folkmängden sedan 2004, bortsett från pandemiåret 2020.

Vid utgången av mars hade Norge 5 633 770 invånare, enligt nya siffror från Statistisk sentralbyrå (SSB). Under motsvarande period i fjol ökade befolkningen med 6 700 personer. Enligt SSB beror den lägre tillväxten på att färre ukrainare kommer till Norge.

Samtidigt ökade födelseöverskottet under perioden januari–mars. Under årets tre första månader föddes 13 680 barn i Norge, medan 12 160 personer avled. Både antalet födda och antalet döda var högre än under samma period förra året.

— Jämfört med första kvartalet 2025 är detta en ökning av antalet födda med 580, medan antalet döda var 340 högre, säger seniorrådgivaren Magnus Haug från SSB.