LUDVIKA. PR-kampanjen från pizzerian var förmodligen tänkt att få fler kunder. Istället har verksamheten sjunkit. Det bekräftar pizzerian själv.

Det var efter 1 maj-demonstrationen i Ludvika som ägaren till den lokala pizzerian Titanic hävdade i lokalmedia att en ”nazist” med ”hakkors-pin” dundrat in på pizzerian och betett sig illa. Ägaren, Serkan Abika, ska då ha kastat ut honom.

Pizzerian har sedan dess drivit en kampanj mot nationalsocialism och Nordiska motståndsrörelsen. Ägaren säger bland annat till Nyheter24 att han hade portat kunden även om han inte hade betett sig illa, enbart på grund av kundens politiska åsikt.

Den enda som säger att det gick till på det sätt som ägaren säger, eller att någon medlem från Motståndsrörelsen ens befann sig på pizzerian under dagen, är Abika själv. En hel del tyder på att det hela är en false flag-aktion från pizzerian själv i syfte att locka kunder.

Och i början gick PR-kuppen bra. Man fick med sig lokalmedia och riksmedia på tåget som skrev mängder med artiklar med budskap som ”nu hyllas pizzerian i Ludvika”. Organiserade antirasister har även gillat inläggen på sociala medier.

I verkligheten har dock pizzerian tappat kunder. Det bekräftar pizzerian själv i ett inlägg på Facebook där man nu skriver att ”verksamheten sjunkit” och att man fått många klagomål via brev. Till Sveriges Radio klagar också ägaren till Titanic Pizzeria på att det skett många busringningar och att låtsasbeställningar har skadat verksamheten.

Källa:
Titanic Ludvika på Facebook


  • Publicerad:
    2018-05-18 16:00