JUDISKT HAT. Rabbinen Shlomo Aviner säger att branden i den kristna Notre Dame-katedralen är Guds hämnd för att judarnas Talmud brändes utanför Notre Dame år 1242.

Notre Dame brann i måndags. Brandbekämpningsinsatserna har av flera kritiker i efterhand bedömts varit mycket otillräckliga. Exempel är att inga helikoptrar sattes in för att vattenbomba branden. Men drönare flög och filmande den.

En ledande sionistisk rabbi, Shlomo Aviner, som flyttade från Israel till Frankrike på 1960-talet skrev i onsdags att branden i Notre Dame-katedralen mycket väl kan ha varit en ”gudomlig hämnd”.

Hämnden är Guds svar på att franska katolska präster år 1242 brände judarnas starkt antikristna och rasistiska heliga skrift Talmud, anser Aviner.

Rabbi Aviner reser mellan Frankrike och Israel. Förutom sitt arbete i Frankrike är han överrabbin för den illegala bosättningen Beit El och ledare för Ateret Yerushalayim i Israel.

Det finns ingen anledning att vara ledsen över branden i Notre Dame, skrev Aviner.

Kristendomen är [judarnas] största fiende genom hela historien”, skriver Aviner. ”[De] försökte konvertera oss med övertalning och med maktutövning, utförde en inkvisition mot oss, brände Talmud, fördrev oss, pogromer. Västerländsk antisemitism härstammar från de kristnas hat mot ’Guds mördare’. Detta spelade också en roll i förintelsen.”

Anvier skriver vidare att ”[d]en första stora Talmudbränningen hände i Paris, precis där vid Notre Dame-torget”.

”Kristna är apor” klottrades det på hebreiska på Dormitionkyrkan i Jerusalem i maj 2012.

[Bränningen] var resultatet av Parisrättegången då judiska lärda tvingades att debattera med lärda kristna, och resultatet blev att Talmud brändes. Volymer av Talmud fördes fram i 20 vagnar och brändes där, 1 2000 Talmudvolymer. Så branden [i Notre Dame visar att] det finns rättvisa och det finns en domare.

Passagen om att det finns rättvisa och en domare som utdelar rättvisan är en referens till gudomlig rättvisa så som den beskrivs i judiska heliga skrifter.

Avner skrev dock också att det inte är en bra lösning att bränna kristna kyrkor, eftersom mordbrännarna då möjliggör att kyrkorna återuppbyggs.

Men Gadi Gvaryahu, som tillhör den intersektionella religiösa organisationen Tag Meir i Israel, kritiserar Avigner för vad han nu har skrivit.

”Om en viktig rabbi säger att ’Det finns inga påbud [som kräver] att man ska resa över havet till kristna kyrkor och bränna ned dem, men att situationen är mer komplex i vårt eget land’, vad kan vi då förvänta oss att extremister på högerkanten ska säga och göra?”, undrar Gvaryahu.

Judiskt hat i Dormitionkyrkan 2016.

Judiska hatbrott mot kyrkor är relativt vanligt förekommande. I Israel misstänks oftast högerextremister begå hatbrotten mot kyrkorna, men den israeliska polisens försök att fånga in sådana högerextremister har varit fruktlösa.

Som exempel brände judar 2012 delar av kyrkogården till den kristna Dormitionkyrkan i Jerusalem. De sprayade också graffiti med budskap som ”Död åt alla kristna”, ”Död åt araberna”  och ”Jesus är en apa”. 2016 vandaliserades den igen med hot om judisk makt som skulle slakta kristna människor.

Sådana slagord är dock inte endast förbehållna vandaler. Israeliska barnprogrammet Toffee VeHa Gorillah väckte viss uppståndelse i väst när den bikiniklädda ”Toffee” för tv-tittarna spikade upp sin sidekick-apa Gorillah på ett kors och gjorde narr av de kristna:

 

Källor:
הכנסייה הנוצרית עולה באש/ הרב שלמה אבינר
Jérusalem : graffitis anti-chrétiens sur les murs de l’Abbaye de la Dormition


  • Publicerad:
    2019-04-19 18:25