KULTURMARXISM. Den finska tillverkaren Froneri har nu kungjort att det sedan många år väletablerade glassmärket Eskimo kommer att döpas om i vår. Detta efter anklagelser om ”rasism”.

Rasistisk glass. Foto: Twitter.

Företaget Froneris namnbyte på en glasspinne från Eskimo till Pingviini puikko Pingvinpinnen sker efter en lång tids anklagelser om ”rasism”.

Kritiker har pekat på ”det bigotta” i att benämna en person tillhörande en viss folkgrupp, som bebor Alaska, Kanada och Grönland, eskimo istället för det politiskt korrekta inuit.

Även om Finland brukar räknas som något mindre hysteriskt än Sverige när det kommer till politisk korrekthet och trots att ordet ”eskimo” knappast av finnen i gemen anses vara negativt laddat överhuvudtaget, har kritiken mot användandet av detta ord för en glasspinne växt de senaste åren och efterhand utvecklats till något av ett drev.

”Nej, vi viker oss inte”

Så sent som i juni förklarade företagets marknadsföringchef Minna Brunnberg att det trots att New York Times då uttryckligen hade fördömt användandet av ordet ”eskimo” för glass inte fanns några planer för Froneri att döpa om sin glasspinne. Hon tillade dock:

— Men jämlikhet är en viktig sak för oss och vi vill inte att någon ska känna sig diskriminerad på grund av vårt varumärke.

”Jo, det gör vi”

Idag motiverar marknadsföringschefen det aktuella beslutet om namnbyte med principen att en folkgrupp har rätt att bestämma över hur andra folkgrupper ska benämna den:

Folkgrupper har rätt att bestämma vilka termer som är lämpliga att använda för att beskriva dem. Vi vill respektera det här.

Den omtalade glasspinnen har under sitt ”rasistiska namn” funnits på den finländska marknaden i över ett halvt århundrade, dock endast i fyra år som Froneris varumärke.

Varumärket Eskimo tillhörde nämligen först Valio, men detta företags glasstillverkning såldes 2004 till Nestlé, som 2016 sålde den vidare till Froneri.


  • Publicerad:
    2020-11-19 22:50