MUSIK. Nordfront var på plats när Raubtier spelade i Göteborg under fredagen.

Att Raubtier är ett kärt band hos mången nationell torde inte komma som en överraskning hos Nordfronts läsare. Att det är så beror förmodligen på en kombination av musiken (som passar vita, krigiska män), men kanske framförallt texterna.

Raubtier är som bekant ett svenskt industrimetalband från Haparanda. Majoriteten av Raubtiers låtar har olika teman som rör krig, makt och i många låtar hyllar man styrkan. Naturromantiken präglar även den en del låtar och vissa låtar är lokalpatriotiska men också politiska överlag. Oavsett vilken -ism bandets medlemmar eventuellt bekänner sig till går det inte att förneka att bandets texter i många fall är politiskt inkorrekta. Eller som sossepolitikern och arkeologen Nils Harnesk uttryckte det i en artikel; bandets huvudman Pär Hulkoff ”fiskar i grumliga vatten”. Vilket, med tanke på att kritiken kommer från en representant för rådande förbrytarregering, innebär att Hulkoff sprider positiva budskap.

Vad är det då som får sådana som Nils Harnesk att ilskna till och känna ett behov av att agera åsiktspolis? I senaste avsnittet av Radio Nordfront analyserades ju Raubtiers nya låt Högt, Fritt och Blött, men det finns trots allt mer godis från den senaste plattan. Där finner vi bland annat låten ”A.I” som handlar om vad som skulle kunna betecknas som NPC:er som tar över världen. Det är inte första gången som Raubtier sjunger om dessa drönare som överlåter tänkandet åt andra.

Men sanningen är att massan är android
Och en analog man blott kallas paranoid
Cyborg-reflexen är från finger till skärm
Och varsamhet en föråldrad term

Är tanken din eller virtuell
Är icke frågan aktuell
Och är den min eller maskinell?
Är du en man eller artificiell

På den nya skivan hittar vi också låten Dystopi som slår ett slag mot det ekonomiska systemet och kritiserar staten när den lägger sig platt inför bankmaffian och låter folket leva i slaveri.

Vad är evig tillväxt om inte fantasi?
En pyramidversion utav global ekonomi
Byggd på tomma löften, utan guldmyntfot
Lovar lyx och välfärd till varje idiot

Utan ström i lägenheten, blir Nordens vinter vred
Ikeaborden brinner fort, för den som ej har någon ved
Avloppsvattnet svämmar, sjukdom är latent
Och svensken är antibiotika-resistent

Ett högt pris att betala, för en skimrande fasad
För tafatthet och svammel i en sinnessjuk parad

Den nya skivan heter Överlevnad och låtar som Bunkern, Neodyimium och andra handlar om just teman som överlevnad, survivalism och prepping där lyssnaren utbildas i och varnas för vad globalisternas samhälle – även benämnd ”skendemokratin” – kommer leda till. Budskapet är att inte låta sig förledas av lögnaktiga ormar utan om att bryta sig loss från systemet och förbereda sig på den katastrof som makthavarnas politik obönhörligen kommer orsaka. Raubtier är som vår egen preppingpodd Lifsferill, fast i musikform. Lifsferill som för övrigt lånat en låt av Raubtier (Förvildad) till sitt intro.

Med anledning av det politiska och anti-globalistiska budskapet fann Nordfront det värt att sända två reportrar till Trädgårn i Göteborg där Raubtier spelade under fredagen.

Nordfronts utsända hann inte komma långt innan andra besökare kände igen dem och kom fram och tackade för vad de (Motståndsrörelsen) gör. Uppmaningar som ”fortsätt kämpa” och liknande förekom under hela kvällen i spridda skurar, vilket säger en del om klientelet som lyssnar på Raubtier – alltså att många av dem är nationella. En annan betraktelse som gjordes var att det var extremt få rasfrämlingar på plats. Hårdrocksvärlden är som bekant vit, här var den bara ännu vitare. Detta är såklart ett bra betyg med tanke på att konserten hölls centralt i en av Sveriges absolut värsta multikulti-städer Göteborg.

Det var två förband som spelade innan Raubtier – Alfahanne och Utmarken. Nordfront-reportrarna hade lite mer koll på det sistnämnda bandet vars musik även spelats upp i aktivistpodden Mer än ord. Det Skellefteå-baserade Utmarken är liksom Raubtier lokalpatrioter med ett stort norrländskt hjärta. Låten som spelades i Mer än ord heter Välkommen till Norrland och är både anti-globalistisk och anti-kommunistisk. Utmarken beskriver sig själva som ”skandinavisk folkmusik och klassisk hårdrock, där melodi, vemod, episk atmosfär och ren sång är typiska kännetecken”. Att sångaren spelar på det mycket manliga instrumentet nyckelharpa höjer verkligen musiken.

Efter det var det dags för Raubtier att äntra scenen. De som känner till bandet vet att de spelar oerhört välkomponerat och tungt samtidigt som texterna är träffsäkra, intelligenta och poetiska med många metaforer. Raubtier är dessutom ett erkänt bra liveband. Faktiskt är Raubtier förmodligen ett av få band som (numera) är bättre live än på skiva.

Som live-band är Raubtier helt enkelt ösiga och man interagerar gärna med publiken på olika sätt. Även mellan låtarna bjuder Hulkoff på show, som när han kallade journalister för ”kuksugare” till publikens stora jubel. Det är oklart om han egentligen pratade om en specifik journalist, men vi – och förmodligen de andra i publiken – valde såklart att tolka det som att han åsyftade hela journalistkåren. I ett annat mellanprat avfärdar han mainstream-media helt enkelt som ”fake news” och framhåller att bandet inte behövt deras hjälp för att bli stora. Han passar även på att varna för mörka krafter som vill ta ifrån folket rätten att bära vapen.

Raubtier har under sin tioåriga existens hunnit med sex stycken fullängdsskivor (och lite andra sidoprojekt) och vi noterade att de körde låtar från alla plattor. Låtar som Kamphund, Bothniablod, Achtung Panzer, Bärsärkargång, Sveriges elit och andra. Gamla klassiker som nya sådana.

När bandet lämnade scenen kände vi oss dock lite snuvade. Den norrländska vemodigheten kom smygandes när de försvann i fjärran. Vi hade då visserligen fått vår dos av krigshets men vi kände ändå inte att Raubtier hade fiskat tillräckligt mycket i grumliga vatten för att vi skulle vara nöjda med kvällen.

Men det hela visade sig vara en fint, för efter att publiken ropat ”en gång till” en mängd gånger så återbeträdde Raubtier scenen och körde låtarna Högt, Fritt och Blött, Låt napalmen regna ner och, sist men inte minst, Världsherravälde. När Hulkoff sjöng om att garnera radiomasterna (med blod) tycktes alla i den utsålda lokalen sjunga med. Kvällen var räddad!

Om du är ute efter blytung, krigisk musik vars texter fiskar i grumliga vatten är Raubtier det givna valet. Men se till att bevittna det live och träffa kamrater på samma gång.


  • Publicerad:
    2019-10-05 19:24