PRESIDENTVALET 2016. En av Motståndsrörelsens aktivister har läst en nyligen utgiven bok om den amerikanska presidentkandidaten Donald Trump. Dock ger inte boken en objektiv beskrivning av Trump utan är fylld av vinklingar, smutskastning och politisk korrekthet.

trump

Laura och Saska Saarikoski är USA-korrespondenter för Nordens största dagstidning Helsingin Sanomat och har följt presidentvalet på andra sidan av Atlanten. Det har nu resulterat i en biografi om presidentkandidaten Donald Trump med titeln ”Trump och vredens Amerika” – men den som förväntar sig en någorlunda ”objektiv” skildring av kandidaten lär bli besviken. Likväl bjuder boken i all sin politiska korrekthet och infantila ”anti-trumpism” på lite komik och är än så länge den enda Trump-biografin på svenska.

saska-saarikoski

Saska Saarikoski

Att paret Saarikoskis bok inte ens försöker vara objektiv visar sig redan i förordet. Jag har i princip ingenting emot subjektiva skildringar eller en kritisk hållning gentemot vad som snart kan vara ”världens mäktigaste man” men då bör kritiken vara intelligent och om inte det går så måste prosan åtminstone vara estetiskt tilltalande. Här bjuds vi istället på infantila Hitler-insinuationer, amatörpsykologi och antydningar om ren ondska.

Redan i förordet avslöjas författarnas inställning: ”I Trumps tal hörs dystra ekon från 1930-talet”. I förbifarten passar man på att kalla Rysslands president Vladimir Putin för diktator och undrar hur det ska gå om världens enda stormakt tappar fattningen, det vill säga om Trump vinner presidentvalet. Man kontrasterar Trump mot Hillary Clinton, som ”vädjar till förnuftet, inte till rädslan eller känslor av förnedring”.

Författarduon smutskastar utan gränser
Boken fortsätter med en imponerande analys av namnet Trump, där författarna konstaterar att ”i brittisk slang betyder det att fjärta, eller att släppa en ordentlig brakskit. Också det är en fullständig karakteristik av Donald Trump, för Trump är en skitpratare av guds nåde”. Vidare ger man prov på djupa psykologiska insikter då man skriver att Trumps förhållande till sin far är ”oidipal”, eftersom hela hans liv gått ut på att tävla med fadern – som, enligt författarna, också var en skitstövel som i princip är skyldig till att den äldste sonen söp sig till döds.

Laura Saarikoski

Laura Saarikoski

Resten av boken går i princip ut på att visa läsarna vilken obildad dumbom den eventuellt blivande presidenten är. Han läser inte böcker, han tittar på TV, han talar emot sig själv, han gillar lyxiga möbler – och inte minst: Han är en egocentriker som är besatt av sitt eget namn. Dessutom fuskar han när han spelar golf. Det är även möjligt att han har kontakter med maffian och det ryktas om ditten och datten. Man insinuerar att Trump kanske inte älskade sin första fru, utan valde henne för att ha en snygg brud bredvid sig i mediala sammanhang.

Så fortsätter boken sida efter sida. Det enda positiva som författarna kan erkänna om Trump är att han åtminstone inte är skenhelig. Häpnadsväckande nog tjatas det dock inte hela tiden om att ”the Donald” är en ond rasist – något som visserligen kan bero på att författarduon tar det som axiom för hela verket och det är nog fallet, med tanke på det enligt mig komiska sättet som förordet avslutas med:

Författarna befinner sig på ett motell i Philadelphia, där en indisk-amerikansk receptionist betjänar två svarta män. På TV visas ett av Trumps tal, vilket ger upphov till följande dialog tagen ur boken:

— Trumps tåg tuffar på, säg inte annat. Han blir president. Bäst att vänja sig vid tanken, säger en av de svarta männen och skrattar.

— Jag vet, Men på något sätt gillar jag honom, svarar receptionisten.

— Det gör jag med, Amerika förblir tryggt och Trump bjuder på något annat än det ständigt samma, säger den svarte mannen.