VALÅR. Partistyrelsen i Feministiskt initiativ uppmanar nu Oldoz Javidi att lämna sin plats på riksdagslistan efter hennes uttalande om att deportera alla judar från Israel.

Oldoz Javid på väg till Gaza. Foto: Youtube.

Som Nordfront tidigare rapporterat hamnade den iranska feministpolitiken Oldoz Javidi i blåsväder efter att hon sagt i en intervju med tidningen Feministiskt Perspektiv att man kan uppnå fred i Mellanöstern genom att transportera alla judar i Israel till USA. Uttalandet har lett till massiv kritik från judar världen över och Javidi har anklagats för antisemitism.

Direkt efter Javidis yttrande gick partiledningen i Fi ut på sin hemsida och deklarerade: ”Partistyrelsen står fast vid att vi har förtroende för Oldoz Javidi. Hon är väl införstådd med att hon nu har ett stort arbeta att göra för att återskapa förtroendet både för henne själv och för vårt parti”.

Oldoz Javidi gick också själv ut i en kulturartikel i Expressen och förklarade sig med att hon blivit misstolkad: ”Mina ord som handlade om vänskap mellan Israel och USA och citatet bjuda över vännerna till sig har bytts ut till etnisk rensning, fördrivning och utrotning av judar”.

Javidi bad också om ursäkt för sitt uttalande: ”En del har tolkat det som antisemitiskt. Eftersom några av de som gjorde denna tolkning är judar innebär det att de har tolkningsföreträdet … För det ber jag genuint om ursäkt.”

Men nu har alltså partistyrelsen för Feministiskt initiativ ändrat sin inställning och skriver följande officiella uttalande:

”Partistyrelsen har inte längre förtroende för Oldoz Javidi, då hon inte längre samverkar med partistyrelsen för att återskapa förtroendet för henne och partiet, med anledning av det antisemitiska uttalande hon gjorde i Fempers som Feministiskt initiativ tagit starkt avstånd från. Vi har därför idag uppmanat Oldoz Javidi att lämna sin plats på riksdagslistan.”

Fi:s partistyrelse anger inte ytterligare hur Javidi har brustit i samverkan för att återskapa förtroendet. Men i sin artikel i Expressen antyder hon själv: ”Att jag under ett och samma drev blivit benämnd som antisemit, rasist, homofob, nazist och islamist säger en hel del om … vilka krafter som i rådande debattklimat fått monopol på att definiera sanningen”.

Dessa ”krafter” nöjer sig definitivt inte med en ursäkt, utan kräver förbud för obekväma åsikter och att syndare avsäger sig sin tro offentligt.

Källa:
Feministiskt initiativ har inte längre förtroende

• Publicerad:
    2018-07-30 12:35