En del människor går till angrepp mot Motståndsrörelsen för att organisationen arbetar mycket med det jag skulle kalla för ”basaktivism”. Basaktivism kan vara flygbladsutdelningar till hushåll, affischeringar, upphängning av banderoller och klistermärkesuppsättningar. De kritiska rösterna menar att detta är slöseri med tid, pengar och Motståndsrörelsens kapacitet, då det ändå aldrig kommer att göra någon skillnad hur många klistermärken och flygblad vi än sprider.

Har kritikerna rätt? Är det meningslöst att sprida flygblad till hushåll och sätta upp klistermärken?
flygblad

De som har reklamspridning som förvärvsarbete är några som man tycker borde ha ganska bra koll på denna fråga. 66 miljarder kronor (!) omsatte den samlade reklambranschen i Sverige under förra året. Det är ofantliga summor pengar som företagen spyr ut för att synas och höras.

Är detta pengar som dumpas i sjön av kompletta idioter till företagsledare? Väldigt många företag får uppenbarligen god avkastning på sina investerade pengar genom att folk kommer köpa deras tjänster och produkter i större utsträckning. Om fallet inte vore så hade reklambranschen dött ut för länge sedan då ingen längre velat investera i den.

Folk väljer vad de ska köpa, men också vad de ska tycka och tro, till stor del med sitt undermedvetna. Människor blir påverkade av att ideligen pumpas fulla med information om ett företag, en produkt eller ett varumärke. På samma vis blir folk påverkade av budskap och åsikter som framförs i skola, media, nöjesindustri m.m.

Vill man se på vår kamp utifrån ett rent affärsmässigt perspektiv kan man säga att Motståndsrörelsen är vårt företag, nationalsocialismen är vår produkt och Tyr-runan är vårt varumärke. För att kunna få folk att följa Tyr-runan, välja nationalsocialismen som sin livstro och ansluta sig till Motståndsrörelsen måste vi sprida propaganda. Ju mer desto bättre. För varje flygblad vi delar ut ökar vi kännedomen om Motståndsrörelsen och nationalsocialismen. För varje klistermärke eller affisch vi sätter upp bidrar vi till folks uppfattning om vår styrka och storlek på organisationen.

Nordfronts uppgift i detta är att vara den förlängda armen till den propaganda våra aktivister sprider. Vi kan inte ideologiskt omskola någon som hjärntvättats av systemet i hela sitt liv med ett enda flygblad eller klistermärke. Men med ett enda flygblad kan vi få någon att besöka Nordfront. Om denna människa uppskattar sitt besök kommer det bli fler besök på hemsidan i fortsättningen. För varje besök läggs en pusselbit av sanning på plats och förhoppningsvis har vi snart en individ som är betydligt mer positiv till vår sak än vad den var innan det där flygbladet. Går det inte så här på första flygbladet gör det förhoppningsvis det på andra eller sjuttiofjärde försöket.

I den fas av kampen vi är i just nu skulle ett försök till fullskalig revolution troligtvis gå mycket illa. Sanningen, även om den är tråkig att inse, är att vi inte är tillräckligt många i mantal just nu eller för den sakens skull har tillräckligt starkt stöd bland massorna för att en nationalsocialistisk revolution skulle vara möjlig. Det positiva i kråksången är att vi växer. Vi blir fler som kämpar, vi blir bättre på att nå ut till folket och massorna blir mer och mer positiva till vår sak.

Vi är inte så naiva att vi går och väntar på att miljoner människor ska ansöka om medlemskap hos oss. Vi vet istället att majoriteten av folket aldrig kommer att lyfta sitt svärd för att gå till aktiv kamp för någonting, men vi vet också att den stora massan måste ge oss sitt tysta stöd innan revolutionen kan få riktig fart.

Att dela ut flygblad i ett villaområde eller sätta upp klistermärken och affischer i en park någonstans är självklart inte det enda kampen handlar om. Det är inte heller det enda vi gör utan blott en del i vår omfattande verksamhet. Det är inte heller det allra mest roliga att göra eller kanske det våra aktivister helst vill sysselsätta sig med. Dock är basaktivismen i nuläget en av alla de viktiga delar av kampen som vi kommer att fortsätta med och som vi kommer försöka utveckla för att bli ännu bättre på. Fram tills ni frasradikala flygbladskritiker har en bättre plan föreslår jag att ni beställer hem en bunt klistermärken och hjälper till med att sprida budskapet eller helt sonika håller tyst medan andra kämpar!


  • Publicerad:
    2013-07-01 21:55