JUDISK MAKT Då valprognosen inte tillmätte partiet Israelveteranerna stora chanser att komma in i Knesset valde dess grundare att sälja sin tjänst ”smutskastning av konkurrenten” till ett annat parti – i ett annat val.

Om jag inte kan vinna mitt eget val, ska jag verka åt andra” borde kunna vara den före detta Mossadchefen (1996-98) och knessetledamoten (2003-08) Danny Yatoms motto.

En strategisk konsultfirma som han grundat bidrog kraftigt till segern för ett nytt och i det närmaste anonymt parti i de bulgariska valen.

Yatom, en tidigare medlem i Arbetarpartiet bildade inför det senaste israeliska valet Israelveteranerna, men detta parti beslutade sig för att inte ställa upp, med anledning av den minimala chansen att hamna över procenttröskeln för inträde i Knesset (det israeliska parlamentet).

Men Yatom har ändå stannat kvar inom politiken – dock mer i kulisserna.

Som tidningen Globes rapporterar grundade han tillsammans med de strategiska konsulterna Ofer Inbar, Nevo Cohen samt den förre underrättelseofficeren och egne sonen Amar Yatom – strategibolaget CIY GLOBAL – med ambitioner att verka globalt.

En av de nybildade företagets allra första kunder blev ett nybildat parti i ett land, som likt Israel har flera valomgångar innan ett valresultat fastställs.

Partiet hade grundats av två unga utexaminerade från Harvard, vilka antog denna utmaning mitt i det politiska ministerkaos som rådde i den av president Boyko Borisov utsedda teknokratiska regeringen.

De båda tidigare Harvardstudenterna ekonomiminister Kirill Petkov och finansminister Asen Vasilev bestämde sig för att bilda ett shelf party (parti redo att aktiveras vid behov) före den tredje och sista valomgången (som hölls förra månaden) – och man döpte partiet till ”Vi fortsätter förändringen”.

Utan att presentera någon egentlig egen politik för sitt parti, lovade Petkov och Vasilev att i dess namn bekämpa korruptionen samt att kurera en ekonomi som drabbats hårt av corona.

Opinionsundersökningar pekade varken på ett misslyckande eller någon direkt braksuccé för det nya partiet i valen.

Den första undersökningen visade visserligen på ett 16-procentigt stöd, men kort före valet hade detta sjunkit till 10 procent.

Det var i detta skede som Yatoms israeliska företag kom in i bilden.

Affärsidé: smutskastning av motståndaren

Företaget medger att deras huvudinsats bestod av en rakt igenom negativ kampanj som fokuserade på konkurrenterna – och då i synnerhet på Borisovs parti och på de anklagelser om personlig korruption som riktats mot partiledaren.

Bland annat spreds på sociala medier bilder på Borisov i drogat tillstånd liggandes på sin säng med en pistol, guldtackor och en hög sedlar bredvid sig.

Det anspelades också på Borisovs förmenta allians med partiet Vogue, som representerar den turkiska minoriteten i landet.

Den negativa kampanjen var till stor del baserad på teknologiska och digitala verktyg (inklusive bottar), textmeddelanden, WhatsApps och målinriktning på specifika grupper.

Bottarna har trängt in i stora samtalsgrupper och försökt skapa ett rykte om en korrupt ledare som behöver bytas ut – samt en bild av unga begåvade och internationellt högutbildade personer som bara väntar på ett tillfälle till att ”dra landet upp ur träsket”.

Höjningen av elpriset lyftes fram som en konsekvens av den uteblivna avklippningen av gasledningen mellan Turkiet och Europa.

Strategibolaget - ”kommandotrupp” som levererade

Valresultaten skulle komma att förvåna många. Partiet Vi fortsätter förändringen fick 25,7 procent av rösterna – fler än något annat parti, och befinner sig nu mitt uppe i koalitionsförhandligar.

Globes skriver att politiska kampanjer i hela världen har blivit en sofistikerad konsoliderande arena där tävlande partier efterfrågar ”forskning och analys” – men de facto har ett lika stort behov av ”kreativa färdigheter och avancerade distributionsmöjligheter”.

Företaget CIY GLOBAL:s vd kommenterar:

”Vi opererade som en kommandotrupp. Efter två dagar av möten i Sofia analyserade vi situationen med partiledarna och det lokala teamet och vi aktiverade våra olika arbetsgrupper, som redan tilldelats en digital studio verksam dygnet runt, med att optimera verksamheten.”