FOLKBILDNING Föreningen Vetenskap och Folkbildning meddelade under tisdagen att priset för årets folkbildare går till hårdrocksbandet Sabaton. Nu kan man komma att dra tillbaka till priset.

Under gårdagen meddelade föreningen Vetenskap och Folkbildning att priset för Årets folkbildare går till hårdrocksbandet Sabaton. ”Sabaton får priset för att de framställer historiska skeenden på ett bra och korrekt sätt”, skriver föreningen i motiveringen och konstaterar vidare att ”bandet under många år fått människor att intressera sig för historia och bättre förstå historia som vetenskap på ett sätt som ingen vanligtvis förväntar sig av musikartister”.

Sabaton har gjort sig känd för att i sina album ha olika historiska krigs-teman. Gruppen har berört såväl första som andra världskriget samt den svenska stormaktstiden i albumet ”Carolus Rex”. Titelspåret med samma namn blev så populärt att den kom med på en Spotify-lista som regeringen släppte i samband med att Sverige tog över ordförandeskapet i EU. Låten togs dock bort efter att det framkommit att Sabaton gjort en ”kontroversiell spelning” på Krimhalvön 2015.

Nu kan gruppen även bli av med priset för Årets folkbildare efter att AFA-kopplade tidningen ETC skrivit om en intervju med Sabatons basist Pär Sundström med tidningen Sweden Rock Magazine 2016. I intervjun uttryckte Sundström att invånarna i Krim, som till en majoritet är av rysk härkomst, ser sig mer som ryssar än ukrainare.

Åker man till Sevastopol upplever man knappast att de känner sig ockuperade utan tvärtom. De har varit ockuperade i alla år bara för att de hamnade på fel sida när gränsen drogs mellan Sovjet och Ukraina. Under alla år har de känt sig som ryssar men behandlats som en liten bit av Ukraina.

Nu jagas Vetenskap och Folkbildning av mainstream-medier som anser att Sabaton inte borde få priset. Föreningen har också meddelat att man kommer ompröva beslutet, skriver SVT.

— Osvuret är bäst, säger juden Dan Katz från Vetenskap och Folkbildning till SVT på frågan om priset kan dras tillbaka.