ESTONIAKATASTROFEN. Försvaret erkände tio år efter Estonias förlisning att fartyget användes för hemliga militära transporter, men har under alla år förnekat att någon sådan ägde rum under natten då fartyget gick under. I en ny dokumentär berättar dock en överlevande att hon bevittnade hur militär utrustning fördes ombord på fartyget innan avfärd.

M/S Estonia användes av Försvarsmakten att smuggla hemlig militär utrustning från Sovjetunionen på. Sverige var drivande i att genomföra bestämmelsen om ”gravfrid” som gör det olagligt att dyka på platsen. Skärmbild: Youtube.

En överlevande från Estonia berättar i dokumentären ”Estonia – fyndet som förändrar allt” om att hon bevittnade hur militär utrustning fördes ombord på fartyget innan det lämnade Tallinn på sin sista resa, rapporterar Expressen.

Det började omedelbart efter Estonias förlisning den 28 september 1994 att spridas rykten om att topphemlig militär utrustning transporterades på fartyget. Teorierna avfärdades först av de svenska myndigheterna men efter att en högst uppsatt tulltjänsteman avslöjat två militära transporter tvingades Försvarsmakten att bekräfta uppgifterna.

Försvarsmakten har dock konsekvent förnekat att det fanns militär last ombord natten då fartyget förliste.

Såg militära fordon köra ombord före avfärd

Nu berättar Sara Hedrenius, som överlevde Estoniakatastrofen, att hon blev vittne till att militärfordon med last togs ombord före avresan.

— Båten är försenad så jag går ut på däck och ser ut över parkeringen. Då ser jag att det kommer en transport som kör snabbt, eskorterad av tre, fyra motorcyklar. Grönmålade militära fordon åker på båten, säger Hedrenius i dokumentären.

— Det är minst en bil med en stor låda på flaket. När de är på båten åker vi. Jag tänker: ”Aha, man väntade på dem”, säger hon.

Hedrenius tyckte det var konstigt att en militär transport skedde på ett civilt passagerarfartyg. Att Försvarsmakten många år senare bekräftade att man använt Estonia för militära transporter – men inte just natten då fartyget förliste – tyckte hon också var egendomligt. Detta eftersom det ”måste ha varit många”, både passagerare på däck och personal, som såg vad hon såg, säger hon.

— Det finns fortfarande många obesvarade frågor om Estonia. Varför kan inte myndigheterna bekräfta militär transport den natten när jag vet att det var det. Jag var vittne till den här händelsen, säger hon i dokumentären.

Försvaret erkände militära transporter på Estonia

Det var 2004, tio år efter Estonias förlisning, som SVT avslöjade att det fanns ett avtal mellan Tullverket och det svenska försvaret om att använda Estonia för att transportera hemliga vapen. Tullverket släppte, utan att inspektera transporterna, igenom dem.

Att sådana transporter förekom och att två sådana skett veckorna innan fartyget gick under bekräftades av försvaret samma år. Senare kom en statlig utredning fram till samma resultat.

Det ska enligt uppgifter ha handlat om vapensystem från det kollapsade Sovjetunionen, som underrättelsetjänster både i Sverige och övriga väst var intresserade av och som gick att köpa in i det kaos som rådde i det nya Ryssland.

Smugglade information om Rysslands ballistiska robotprogram och utrustning –  varnades

I dokumentären uppger den grävande journalisten Stephen Davis från Nya Zeeland att det fanns ett samarbete mellan den brittiska underrättelsetjänsten MI6 och de svenska och estländska underrättelsetjänsterna.

— Natten Estonia sjönk smugglade fartyget avgörande information om Rysslands ballistiska robotprogram och utrustning som tillhörde det programmet. Smugglingen av militära hemligheter och utrustning hade pågått länge, säger Davis i dokumentären ”Estonia – fyndet som förändrar allt”.

Enligt Davis varnade Ryssland skarpt vid två tillfällen både Estland och MI6. Den andra gången var inte långt före förlisningen.

Efterlyser ny oberoende utredning

Många, bland dem Sara Hedrenius, anser nu att en ny oberoende utredning måste göras och att dykningar bör tillåtas vid Estonia, där det för närvarande är förbjudet att dyka trots att båten ligger på internationellt vatten.

— Vi behöver få klarhet. Jag har respekt för gravfriden. Men man kan inte ta döda människor som gisslan för att inte undersöka hur de dog, sade hon i SVT:s Helgstudion.

I dokumentären görs flera avslöjanden, bland annat om ett stort hål om 4 x 1,2 meter som finns i Estonias skrov och som skulle kunna förklara att båten sjönk så snabbt. Överlevande berättar att vatten strömmade in under bildäck vilket motsäger tidigare uppgifter om att vattnet kom uppifrån.


  • Publicerad:
    2020-10-04 17:05