INRIKES Under natten kom SAS och pilotfacket att sluta en överenskommelse som var ”till ett högt pris” för SAS. Men nu hotar nya strejker för bolaget som får kämpa för att bygga upp förtroendet hos besvikna resenärer.

Under natten till tisdagen kom SAS och pilotfacket slutligen fram till en överenskommelse, efter den för SAS katastrofala pilotstrejk som utlystes i början av juli och som drabbat 30 000 resenärer varje dag.

Men faran för det krisande SAS är långt ifrån över enligt Sydbanks flyganalytiker Jacob Pedersen.

— Om vi tittar på tidigare strejker så har de framförallt skett utanför högsäsong och framförallt drabbat affärsresenärerna som snabbare återvänder till ett bolag som SAS. Nu drabbade det den viktiga gruppen fritidsresenärer och det kommer att bli en utmaning att få tillbaka dem på en marknad där de kan välja andra billiga alternativ, säger Pedersen till Aftonbladet.

Han menar dock att avtalet var nödvändigt för att SAS skulle kunna fortsätta, samt implementera programmet SAS Forward som man tror kan rädda det skuldtyngda bolaget.

— Hade man inte lyckats nå ett avtal så hade SAS varit tvungna att sälja av strategiskt viktiga tillgångar, vilket hade satt bolaget i en helt annan situation, förklarar Pedersen.

Dessutom ser Pedersen också en risk för nya strejker inom andra arbetsgrupper.

— SAS kommer att behöva förhandla avtal med andra arbetstagargrupper på ett pärlband de kommande månaderna. Vi vet inte hur de aktörerna nu ser på det avtal som piloterna och bolaget har nått. Det är alldeles för tidigt att säga att frågan om strejk är borta för SAS, säger han och tillägger att han inte tror att någon fler SAS-strejk kommer att utlysas under sommaren.