UMEÅ. Socialdemokratiska politiker är för en gångs skull ärliga, i en debattartikel skriver de att skolan inte är en plats där man får tycka och tänka som man vill. Det är bara ”fantasier”.

Näste 6 uppmanar Tegs Centralskolas svenska elever att stå upp mot förtryckande lärare. Foto: Nordfront.se.

I slutet av maj genomförde Näste 6 en aktion vid Tegs Centralskola i Umeå, med tanke på oroväckande rapporter om åsiktsförtryck och lögner från skolans ledning. Bland annat hade lärare och rektorer trakasserat och förföljt personer på skolan som hyser nationella eller invandringskritiska åsikter. I vissa fall har man till och med klagat på kläder eller frisyrer, som av okänd anledning har kopplats samman med ”fel” åsikter.

Aktionen uppskattades av flera elever som Nordfront har talat med, men har varit mindre populärt bland kommunens politiker som anser att åsiktsförtryck av skolelever är rätt väg att gå.

I en debattartikel i Folkbladet skriver för- och grundskolenämnden tillsammans med gymnasie- och vuxenutbildningsnämndens socialdemokratiska ledamöter att åsiktsneutrala skolor bara är ”fantasier”. Det finns ingen plats överhuvudtaget för vare sig nationalsocialism eller nationalism.

Politikerna definierar i artikeln vad demokrati är. Noterbart är att grundläggande mänskliga rättigheter kring yttrandefrihet inte finns med. Istället handlar det om ”värden” som förutsätter att man är för massinvandringen.

Låt oss vara fullkomligt övertydliga: Skolan är inte en åsiktsneutral plats. En skola vilar på skollagens centrala värden: §5. Utbildningen ska utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar och de mänskliga rättigheterna som människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet samt solidaritet mellan människor.

Man skriver vidare att ”utbildningen ska vila på vetenskaplig grund”. Att föra fram forskningsmaterial om att det finns skillnader mellan raser eller statistik på att invandringen kostar pengar torde dock inte omfattas av detta, eftersom det vore ”odemokraiskt” att hävda något sådant.

Politikerna skriver vidare om ”fantasin om skolans neutralitet” och att nationalism inte har något att göra i skolorna.

Fantasin om skolans neutralitet har antagligen uppstått eftersom ingen ens för tio år sedan vid sina sinnens fulla bruk skulle betrakta detta som något kontroversiellt. Men med utvecklingen i världen, med ökad polarisering, slutenhet och 1800-talsnationalism som honnörsord, har skollagens värden plötsligt fått möta motstånd.

Åsiktsförtryckande lärare och rektorer beskrivs i slutet av artikeln som ”hjältar” medan elever med avvikande åsikter kallas för ”pest”.

Artikeln är författad av S-grupperna i för- och grundskolenämnden samt gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden i Umeå och undertecknad av följande personer:

Moa Brydsten (S)
Roland Samuelsson (S)
Linda Burén (S)
Tommy Stark (S)
Nora Tabbouche (S)
Theodore Appelblad (S)
Sandra Reinklou (S)
Peter Vigren (S)
Rebecka Jacobsson (S)
Thomas Fridh (S)
Anneli Grundberg (S)
Karl Larson (S)
Ingemar Andersson (S)
Beatrice Årebrand (S)
Sanna Rudolfsen (S)

Källa:
”Ingen nazism på Umeås skolor”


  • Publicerad:
    2018-06-13 14:50