JUDISK MAKT Israels bidrag i Eurovision Song Contest hamnade på andra plats i helgen trots kritiken mot landet. SVT kan nu visa att en israelisk statlig myndighet har drivit en kampanj på Google och Youtube för att få folk att rösta.

Precis som förra året var det utbredda protester mot att Israel fick delta i Eurovision Song Contest på grund av deras pågående folkmord i Gaza. Det framfördes krav från artister, enskilda länder och politiker, men enligt arrangörerna Europeiska radio- och tv-unionen (EBU) är det det israeliska public service-bolaget KAN som tävlar och inte landet Israel i sig.

Deras bidrag i år framfördes av Yuval Raphael som befann sig på den festival som attackerades sjunde oktober 2023. Detta användes i marknadsföringen då hon ses som den uppdaterade versionen av ”överlevare”. Låten New day will rise, vars budskap är att judarna ska känna hopp trots att de lider just nu, tog andra plats i helgens final. I flera länder, inklusive Sverige, fick låten 12 poäng av folket, men noll av juryn vilket bland annat har fått det flamländska tv-bolaget VRT att kräva att omröstningen granskas med full transparens. Bolaget har också diskuterat om man ens kan delta i framtiden om inte EBU tar detta på allvar.

Israelisk myndighet bekostade kampanj

Nu visar en granskning som SVT gjort att den statliga myndigheten Israeli Government Advertising Agency har köpt annonser på Google och Youtube. I dem framför Raphael hälsningar på 27 olika språk där hon uppmanar folk att rösta på Israel. De har visats runt om i Europa och som mest under dagen före finalen. Även premiärminister Benjamin Netanyahu har delat dem och skrivit att man kan rösta upp till 20 gånger.

Kontot på Youtube som publicerat klippen är vare sig artistens eller KAN:s officiella. SVT har inte kunnat bekräfta om också det tillhör den israeliska staten, men kontot är verifierat av Google och är bara en månad gammalt. Elva av de tolv länder som gav Israels bidrag högsta poäng har fått riktade annonser och i vissa av dem rör det sig om upp mot 40 stycken.

Reglerna förbjuder inte medverkande tv-bolag eller tredje parter så som skivbolag eller andra att marknadsföra deras bidrag online eller på andra ställen, så länge marknadsföringen inte orkestrerar tävlingen eller bryter mot dess riktlinjer.

Martin Green, chef för Eurovision, i ett mejl till SVT